Βασικά σημεία της ΚΥΑ 26945/2015 για τη σύνταξη του προϋπολογισμού του έτους 2016 - 3/8/2015 Η ΚΥΑ 26945/15 ενώ κινείται στην ίδια κατεύθυνση με τις προηγούμενες (29530/14, 30842/13 και 47490/12), επιφέρει ορισμένες αλλαγές που απαιτούν αλλαγές στο τρόπο σύνταξης (νέες υπηρεσίες στις δαπάνες, ομάδα 8 σε κάθε υπηρεσία κλπ), αλλά και στο τρόπο παρακολούθησης της εκτέλεσης του Π/Υ στη διάρκεια του έτους (πχ η παρακολούθηση της ομάδας 8 των δαπανών ανά υπηρεσία). Το παρόν σημείωμα επικεντρώνεται στα βασικά σημεία και στις αλλαγές που επέρχονται στη σύνταξη του προϋπολογισμού για το 2016, ενώ για το θέμα των διαδικασιών σύνταξης βλέπε το σχετικό σημείωμα της 21/7/15. A. Όσον αφορά τη βάση υπολογισμού των δεδομένων, παραμένει η ταμειακή βάση (εισπράξεις-πληρωμές). Β.Τα στοιχεία των εσόδων που υπολογίζονται με συγκεκριμένο τρόπο για το έτος 2016 είναι τα εξής: (II). Οι πιστώσεις που διατίθενται στους δήμους για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των σχολείων καθώς και του σχολικού τροχονόμου, υπολογίζεται στο ύψος του ποσού που προκύπτει ως το γινόμενο της πρώτης τακτικής κατανομής που αποδόθηκε στο δήμο το 2015, επί τέσσερα (χωρίς μεταβολή σε σχέση με το 2015). Ο δήμος μπορεί να επιμερίσει το παραπάνω ποσό και να εγγράψει στον Κ.Α. 0614 το μέρος αυτού που εκτιμά ότι θα δαπανήσει για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των σχολείων και στον Κ.Α. 0615 αυτό που εκτιμά ότι θα δαπανήσει για την καταβολή αποζημίωσης στους σχολικούς τροχονόμους. Το ποσό της χρηματοδότησης πρέπει να συμφωνεί με το ποσό που θα εμφανιστεί στις δαπάνες ως απόδοση στις σχολικές επιτροπές (ΚΑΕ 6711) (III). Οι πιστώσεις που εγγράφονται για την καταβολή των προνοιακών επιδομάτων (Κ.Α. Εσόδου 0621) καθώς και οι αντίστοιχες εγγραφές συνολικών εξόδων (Κ.Α. Εξόδου 6741) πρέπει να είναι ίσες με τα αντίστοιχα ποσά που αποδόθηκαν στο πρώτο εξάμηνο του οικονομικού έτους 2015 επί δύο (χωρίς μεταβολή σε σχέση με το 2015 ). (IV). Η πίστωση που εγγράφεται στον Π/Υ, για την κάλυψη δαπανών που αφορούν σε μισθώματα ακινήτων (Κ.Α. Εσόδου 0612), υπολογίζεται στο ύψος του ποσού που αποδόθηκε στο δήμο για το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2015 επί τρία (χωρίς μεταβολή σε σχέση με το 2015 ). (V). Οι πιστώσεις που εγγράφονται στον Π/Υ, από το Φόρο Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων (Κ.Α. Εσόδου 0613), υπολογίζονται στο ύψος των ποσών που αποδόθηκαν κατά το έτος 2014 (αφορά δήμους του Ν. Δωδεκανήσου) (χωρίς μεταβολή σε σχέση με το 2015 ). (VI). Οι πιστώσεις που εγγράφονται στον Π/Υ, για το Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας, υπολογίζονται στο ύψος των ποσών που αποδόθηκαν κατά το έτος 2014 (χωρίς μεταβολή σε σχέση με το 2015 ). (VII). Η ΣΑΤΑ που εγγράφεται στον Κ.Α. Εσόδων «1311 ΚΑΠ επενδυτικών δαπανών των δήμων » πρέπει να είναι ίση με το ποσό που προκύπτει ως το γινόμενο της πρώτης τακτικής κατανομής του έτους 2015 που αποδόθηκε στο δήμο, επί δώδεκα (χωρίς μεταβολή σε σχέση με το 2015 ). Για τον υπολογισμό του ποσού που έχει αποδοθεί πρέπει να ληφθεί υπόψη η εντολή του ΤΠΔ που εμφανίζει και το συνολικό ποσό ανεξάρτητα από τις τυχόν παρακρατήσεις. (VIII). Οι πιστώσεις που εγγράφονται στον Π/Υ, για την κάλυψη δαπανών επισκευών και συντηρήσεων σχολικών κτιρίων (Κ.Α. Εσόδου 1312), υπολογίζονται στο ύψος των ποσών που αποδόθηκαν κατά το έτος 2014 (χωρίς μεταβολή σε σχέση με το 2015 ). (IX). Οι πιστώσεις που εγγράφονται στον Π/Υ, για την κάλυψη δαπανών που αφορούν τη πυροπροστασία, υπολογίζονται στο ύψος των ποσών που αποδόθηκαν κατά το έτος 2015 (χωρίς μεταβολή σε σχέση με το 2015 ). Ο δήμος μπορεί να επιμερίσει το παραπάνω ποσό και να εγγράψει στον Κ.Α. 1214 το μέρος αυτού που εκτιμά ότι θα δαπανήσει για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών που αφορούν στην πυροπροστασία και στον Κ.Α. 1313 αυτό που εκτιμά ότι θα δαπανήσει για την κάλυψη επενδυτικών δαπανών. (X). Έσοδα των δήμων που προκύπτουν από την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 27 του Ν. 3756/2009, «περί εξόφλησης οφειλών του Ελληνικού Δημοσίου προς τους Ο.Τ.Α. Α΄ βαθμού», εγγράφονται σε ανεπτυγμένη μορφή του Κ.Α. 0619 στο σύνολό τους, ανεξαρτήτως της ένταξης δήμου στο πρόγραμμα επιχορήγησης για την εξόφληση ληξιπροθέσμων οφειλών του και παρακράτησης των εσόδων αυτών ή του συμψηφισμού τους με οφειλές του δήμου προς το Ελληνικό Δημόσιο ή τα Ασφαλιστικά Ταμεία (χωρίς μεταβολή σε σχέση με το 2015 ). Να σημειωθεί πως η δόση του 2016 αποτελεί τη τελευταία δόση (8η) που δίνεται βάση των διατάξεων του άρθρου 27 του Ν.3756/2009. (XI). Οι πιστώσεις που εγγράφονται στο Π/Υ, για τη κάλυψη δαπανών λειτουργίας εργοστασίων αφαλάτωσης ύδατος, υπολογίζονται στο ύψος των ποσών που αποδόθηκαν στο δήμο, κατά το έτος 2014 (νέο σε σχέση με το 2015). (XII). Οι πιστώσεις που εγγράφονται στο Π/Υ, για τη κάλυψη δαπάνης για τη σίτιση μαθητών μουσικών και καλλιτεχνικών γυμνασίων και λυκείων, υπολογίζονται στο ύψος των ποσών που αποδόθηκαν στο δήμο για τη σχολική χρονιά 2014-2015 (νέο σε σχέση με το 2015). (XIII). Λήψη δανείου για ισοσκελισμό του Π/Υ. Με το άρθρο 43 του Ν.4325/14 δίνεται η δυνατότητα στους ΟΤΑ που δεν μπορούν να ισοσκελίσουν τους προϋπολογισμούς τους, να συνομολογούν δάνεια με αποκλειστικό σκοπό τη χρηματοδότηση των χρεών τους, τα οποία προέρχονται από πάσης φύσεως δαπάνες, χωρίς τις προϋποθέσεις του άρθρου 264 του Ν.3852/10. Στον επόμενο πίνακα παρουσιάζονται συγκεντρωτικά οι παραπάνω υπολογισμοί:
Δ.Υπολογισμός ιδίων εσόδων και εισπρακτέα υπόλοιπα προηγουμένων ετών (ΚΑΕ 32). Ισχύουν οι ίδιες οδηγίες με εκείνες της ΚΥΑ 29530/14. E. Ειδική μνεία γίνεται στη ΚΥΑ (όπως και στη ΚΥΑ 29530/14), για τα έσοδα από ανταποδοτικές υπηρεσίες (υπηρεσία ύδρευσης, υπηρεσία καθαριότητας και φωτισμού κλπ). Ο τρόπος εμφάνισης του ισοσκελισμού των ανταποδοτικών εσόδων και δαπανών γίνεται πιό συγκεκριμένος. Πλέον υπολογίζονται και οι προβλέψεις μη είσπραξης (85) των ανταποδοτικών εσόδων, οι οποίες θα απεικονίζονται στο σκέλος των δαπανών της κάθε υπηρεσίας, όπως και οι οφειλές ΠΟΕ (81) θα περιλαμβάνονται στο σκέλος των δαπανών της κάθε ανταποδοτικής υπηρεσίας. Για τον υπολογισμό των επισφαλειών της ανταποδοτικής υπηρεσίας θα χρησιμοποιηθεί η μεθοδολογία προσδιορισμού γενικά των επισφαλειών λαμβάνοντας ποσά μόνο από τις εισπράξεις της ανταποδοτικής υπηρεσίας, πχ. Για πληρέστερη ενημέρωση σχετικά με τα ανταποδοτικά δείτε τη σχετική ενότητα και την εγκύκλιο 50106/31.12.2013 του ΥΠΕΣ. ΣΤ. Χρηματικό υπόλοιπο. Στην ανάλυση του χρηματικού υπολοίπου πρέπει να ληφθούν υπόψη τα υπόλοιπα των τραπεζών, όπως απεικονίζονται στα extrait των τραπεζών και στα μετρητά, λαμβάνοντας υπόψη τις επιταγές εισπρακτέες-πληρωτέες και τις μη ενταλματοποιηθείσες συναλλαγές, όπως και τα μη εισπραχθέντα Γραμμάτια Είσπραξης που έχουν εκδοθεί (πχ Γραμ.Είσπραξης που εκδίδονται από δημοτικά ΝΠΔΔ προκειμένου να εγκριθεί το ΧΕΠ για την είσπραξη της επιχορήγησης που λαμβάνουν από το Δήμο) Το χρηματικό υπόλοιπο πρέπει να απεικονιστεί όπως στο παρακάτω πίνακα: Ζ. Τρόπος εμφάνισης των λογιστικών εκκρεμοτήτων ή των ταμειακών ελλειμμάτων. Δίνεται οδηγία για το τρόπο εμφάνισης των (α) λογιστικών εκκρεμοτήτων που μπορεί να προέρχονται πχ. από κατασχέσεις που έχουν γίνει σε τραπεζικούς λογαριασμούς και δεν έχουν γίνει οι λογιστικές τακτοποιήσεις ή (β) από ταμειακά ελλείμματα. Η οδηγία αναφέρει για τα ταμειακά ελλείμματα: -μέχρι την ολοκλήρωση του διαχειριστικού ελέγχου και την έκδοση του πορίσματος (α) το ταμειακό έλλειμμα να συμπεριλαμβάνεται στο ταμειακό υπόλοιπο του Π/Υ και (β) το ύψος του ελλείμματος να εμφανίζεται στο ΚΑΕ 85 "Προβλέψεις μη είσπραξης" συναθροιζόμενο μαζί με τις προβλέψεις. -με την ολοκλήρωση του διαχειριστικού ελέγχου: (α) το ταμειακό υπόλοιπο να εμφανίζεται όπως πραγματικά είναι μετά την αφαίρεση του ελλείμματος και (β) το ποσό με το οποίο θα καταλογιστεί το ποσό θα εμφανιστεί στο ΚΑΕ 1516 "Έσοδα από διάφορες καταλογιστικές αποφάσεις". Στη περίπτωση αυτή εξακολουθεί να εμφανίζεται ως πρόβλεψη, αλλά ενσωματωμένη πλέον στον 85 ως τέτοια. Η. Δαπάνες. (I). Μισθοδοσία. Δεν ισχύει για το 2016 ο τρόπος υπολογισμού που υπήρξε για το Π/Υ του 2015 (δαπάνη μήνα πρίν τη σύνταξη Χ 12 μήνες). Ο προσδιορισμός του κόστους θα γίνει με το κλασσικό και ορθό τρόπο (αναλυτικά και ανά υπηρεσία τα ποσά για μισθούς, τυχόν αυξήσεις μισθών, υπερωρίες και αμοιβές από συλλογικά όργανα, έκτακτο προσωπικό κλπ) που θα προκύπτει από αναλυτικές καταστάσεις. Πρέπει να υπολογιστούν για το 2016 (α) το προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας και των σχολικών φυλάκων που επανέρχονται και (β) το προσωπικό των αποκεντρωμένων υπηρεσιών των Νομαρχιών που μεταφέρθηκε το 2011 και απασχολείται στις υπηρεσίες του Δήμου και από 1/1/2016 θα αμοίβεται από το Δήμο. (II). Επιχορηγήσεις στα Δημοτικά ΝΠΔΔ. Δίνονται ορισμένες διευκρινήσεις για το ύψος της επιχορήγησης. Ως κύρια κατεύθυνση δίνεται η ταύτιση του ποσού της επιχορήγησης με το ποσό που αναφέρεται στη συστατική πράξη του ΝΠΔΔ. Ταυτόχρονα όμως, τίθεται υπό αμφισβήτηση, καθώς μπορεί το ύψος να διαφέρει από το ποσό της συστατικής πράξης όταν δεν είναι επικαιροποιημένη ως προς το αναγκαίο ποσό για τη λειτουργία του ΝΠΔΔ. Επίσης προσδιορίζεται ο ΚΑΕ στον οποίο τα ΝΠΔΔ θα εγγράφουν την επιχορήγηση αυτή καθώς πλέον αναφέρεται μόνο ο ΚΑΕ 071 "Λοιπά τακτικά έσοδα" και όχι ο ΚΑΕ 061. Τονίζεται όμως πως κατά τον υπολογισμό του ανωτάτου ορίου της ομάδας Ι των ιδίων εσόδων και ειδικά για τα ΝΠΔΔ που ενέγραφαν την επιχορήγηση στον 061, ο ΚΑΕ 071 δεν θα λαμβάνεται υπόψη για το ανώτατο όριο (θα αγνοείται μόνο για το 2016, ενώ τα επόμενα χρόνια θα περιλαμβάνεται στον υπολογισμό). (III). Δαπάνες που χρηματοδοτούνται από το εθνικό και το συγχρηματοδοτούμενο (ΕΣΠΑ) τμήμα του ΠΔΕ θα παρακολουθούνται σε διακριτές υπηρεσίες. Συγκεκριμένα θα αναπτυχθούν υπηρεσίες: Οι δαπάνες που θα εγγραφούν στις υπηρεσίες με ανάλυση ανά ΚΑ Δαπανών είναι εκείνες που χρηματοδοτούνται είτε στο σύνολο είτε εν μέρει (συγχρηματοδοτούμενες) από το ΠΔΕ. Στις πιστώσεις αυτές θα εμφανιστεί το σύνολο της δαπάνης και όχι μόνο το χρηματοδοτούμενο μέρος της. Οι δαπάνες θα πρέπει να αντιστοιχίζονται με τις αντίστοιχες πιστώσεις των εσόδων (100% για τις πλήρως χρηματοδοτούμενες και κατά ποσοστό στις συγχρηματοδοτούμενες). Απαντηση δίνει το ΥΠΕΣ σε σχετικό ερώτημα που έχει τεθεί (βλέπε εδώ) Θ. Εμφάνιση της ομάδας 8 των δαπανών ανά υπηρεσία. Με την ΚΥΑ 26945/15 προβλέπεται η παρακολούθηση της ομάδας 8 των δαπανών ανά υπηρεσία, ενώ μέχρι σήμερα αυτή εμφανιζόταν συγκεντρωτικά. Η εν λόγω εμφάνιση σχετίζεται με την αναλυτική παρακολούθηση κυρίως των υποχρεώσεων και των προβλέψεων για ορισμένες υπηρεσίες και ιδιαίτερα τις ανταποδοτικές (- 20 Υπηρεσίες Καθαριότητας και Ηλεκτροφωτισμού και - 25 Υπηρεσίες Υδρευσης, Αρδευσης και Αποχέτευσης). Παρατήρηση: Με το τρόπο αυτό παρακολούθησης δημιουργούνται ορισμένα προβλήματα τα οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν: -Η παρακολούθηση των υποχρεώσεων ΠΟΕ προηγούμενου έτους είναι απλή και μηχανογραφικά εφαρμόσιμη καθώς οι δαπάνες όταν αναλαμβάνονται συνδέονται με ΚΑΕ όπως επίσης και τα αντίστοιχα παραστατικά δαπάνης. Βάση αυτών είναι εύκολη η διάκριση των υποχρεώσεων ανά υπηρεσία. -Όμως η παρακολούθηση των κρατήσεων ανά υπηρεσία δημιουργεί πρόβλημα τόσο στην απόδοση των κρατήσεων καθώς η απόδοση μέχρι σήμερα είναι ενιαία, ενώ με τη διάκριση ανά υπηρεσία θα πρέπει να εκδίδονται εντάλματα ανά υπηρεσία, ενώ θα δημιουργηθούν προβλήματα συνεχών αναμορφώσεων των ΚΑ του 82. Το θέμα αντιμετωπίστηκε από το ΥΠΕΣ, δίνοντας τη δυνατότητα να εμφανιστούν οι αποδόσεις των κρατήσεων ενιαία στην υπηρεσία 00 (βλέπε απάντηση του ΥΠΕΣ σε σχετικό ερώτημα) -Η παρακολούθηση των προβλέψεων μη είσπραξης εισπρακτέων υπολοίπων ΠΟΕ θα δόσει τη δυνατότητα να εξετάζονται διακριτά οι ανταποδοτικές υπηρεσίες. Ο προσδιορισμός του 85 θα πρέπει να γίνεται ξεχωριστά για τις υπηρεσίες αυτές και για να πραγματοποιηθεί αυτό πρέπει (α) να διαμορφωθεί ο 85 για το σύνολο του προϋπολογισμού, (β) στη συνέχεια διαμορφώνεται ο 85 για τις ανταποδοτικές υπηρεσίες και (γ) διαμορφώνεται ο 85 για τις λοιπές υπηρεσίες ως τη πρόβλεψη που υπολείπεται (85 γενικό μείον 85 ανταποδοτικών υπηρεσιών). Ι. Τροποποίηση του πίνακα υποβολής του προϋπολογισμού. Πλέον ο πίνακας σύνταξης και υποβολής του Προϋπολογισμού περιλαμβάνει και στήλη προβλέψεων εισπράξεων μέχρι 31/12 του τρέχοντος έτους σύνταξης στα έσοδα και αντίστοιχη στήλη προβλέψεων πληρωμών μέχρι 31/12 του τρέχοντος έτους σύνταξης για τα έξοδα. Ο πίνακας έχει διαμορφωθεί όπως φαίνεται στο παρακάτω σχήμα: Οι νέες στήλες (χρωματισμένες) που έχουν προστεθεί αφορούν εκτίμηση εισπράξεων και πληρωμών μέχρι 31/12/2015, έτσι ώστε να είναι δυνατός ο προσδιορισμός τόσο των μεγεθών των αντίστοιχων του ΙΑ. Βάση υπολογισμού του Π/Υ 2016 για τους ΟΤΑ που δεν έχουν εγκεκριμένους Π/Υ. Αντιμετωπίζεται το θέμα σύνταξης του Π/Υ για μικρό αριθμό ΟΤΑ που δεν είχαν εγκεκεριμένους Π/Υ έτους 2015 κυρίως λόγω μη ισοσκελισμού. Για τους ΟΤΑ αυτούς, υπήρξε νομοθετική ρύθμιση για την εκτέλεση του Π/Υ 2015 στη βάση των διατάξεων του άρθρου 160 του ΔΚΚ. Οι ΟΤΑ αυτοί θα λάβουν υπόψη, όπου απαιτείται, τα μεγέθη που ελήφθησαν για τη σύνταξη του Π/Υ έτους 2015 (πχ για τον υπολογισμό των ορίων των εσόδων της ομάδας Ι και ΙΙ) ΙΒ. Σχετικά με την υποχρεωτική αναμόρφωση του Π/Υ με την έναρξη του οικονομικού έτους. Με τη ΚΥΑ 29530/14 επιβλήθηκε για πρώτη φορά, η υποχρεωτική αναμόρφωση του Π/Υ με την έναρξη του οικονομικού έτους, η οποία πρέπει να πραγματοποιηθεί κατά τη πρώτη αναμόρφωση του Π/Υ. Με την ΚΥΑ παρέχονται αναλυτικές οδηγίες για την εφαρμογή της αναμόρφωσης αυτής: -Ορίζεται προθεσμία για την αναμόρφωση-προσαρμογή των μεγεθών του Π/Υ στα οριστικά υπόλοιπα του προηγούμενου έτους (εντός του Α'4μήνου του επόμενου έτους) -Επανυπολογισμός του ανωτάτου ορίου της ομάδας Ι των εσόδων. Στη περίπτωση κατά την οποία οι εισπράξεις της ομάδας Ι κατά το 2015 ήταν μικρότερες από τις εισπράξεις του 2014, το ανώτατο όριο προσαρμόζεται στο ύψος του ποσού του 2015 που είναι μικρότερο (το αντίθετο δεν ισχύει). -Αντίστοιχα θα πρέπει να προσαρμοστεί το ανώτατο όριο της ομάδας ΙΙ (32-απαιτήσεις ΠΟΕ) -Χρηματικό Υπόλοιπο. Για τον υπολογισμό του οριστικού χρηματικού υπολοίπου συντάσσεται επίσημη κατάσταση συμφωνίας διαθεσίμων και ταμειακού υπολοίπου με ημερομηνία 31/12/2015, η οποία αποτελεί προσαρμογή στα βιβλία του φορέα, του υπολοίπου των καταθέσεων σε τράπεζες, όπως αυτό προκύπτει από τα extrait των τραπεζών. Λαμβάνονται υπόψη κυρίως τα μετρητά του ταμείου, οι εισπρακτέες ή πληρωτέες επιταγές καθώς και οι μη ενταλματοποιηθείσες συναλλαγές του ΟΤΑ (μη πραγματοποιηθείσες λογιστικές τακτοποιήσεις που επηρεάζουν τα χρηματικά διαθέσιμα). Η ανωτέρω κατάσταση συνοδεύεται από τα extrait των τραπεζών. H. Με τα άρθρα 4 και 5 της ΚΥΑ γίνεται αναφορά (α) στην εγγραφή ορισμένων επιμέρους εσόδων και (β) στη τροποποίηση και συμπλήρωση ΚΑΕ εσόδων και δαπανών. |