Γενικά για το Ελεγκτικό Συνέδριο |
Το Ελεγκτικό Συνέδριο αποτελεί το αρχαιότερο από τα τρία (3) ανώτατα δικαστήρια της Ελλάδας (μαζί με τον Άρειο Πάγο και το Συμβούλιο της Επικρατείας). Συστάθηκε το 1833, δυνάμει του από 27 Σεπτεμβρίου / 9ης Οκτωβρίου 1833 Υ.Β. Διατάγματος «περί συστάσεως του Ελεγκτικού Συνεδρίου» (ΦΕΚ -32) και λειτουργεί μέχρι και σήμερα χωρίς καμία διακοπή. Μάλιστα σύμφωνα στις διατάξεις του άρθρου 31 του Ν. 4270/14 και στο πλαίσιο εφαρμογής του συγκεκριμένου νόμου, το Ελεγκτικό Συνέδριο χαρακτηρίζεται ως το Ανώτατο Δημοσιονομικό Δικαστήριο της χώρας. Αποτελεί διφυές όργανο καθώς έχει Δικαστικές (περιπτ. στ’ και ζ’ της παρ. 1 του άρθρου 98 του Συντάγματος) και διοικητικές αρμοδιότητες (περιπτ. α’ έως και ε’ της παρ. 1 του άρθρου 98 του Συντάγματος). Oι αρμoδιότητες τoυ Eλεγκτικoύ Συνεδρίoυ ρυθμίζoνται και ασκoύνται, όπως ο νόμoς oρίζει (παρ. 2 άρθρου 98 του Συντάγματος). |
Αρμοδιότητες του Ελεγκτικού Συνεδρίου |
Οι αρμοδιότητες του Ελεγκτικού Συνεδρίου αναφέρονται στο άρθρο 98 του Συντάγματος και είναι οι ακόλουθες : α. Ο έλεγχος των δαπανών του Κράτους, καθώς και των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης ή άλλων νομικών προσώπων, που υπάγονται με ειδική διάταξη νόμου στο καθεστώς αυτό. β. Ο έλεγχος συμβάσεων μεγάλης οικονομικής αξίας στις οποίες αντισυμβαλλόμενος είναι το Δημόσιο ή άλλο νομικό πρόσωπο που εξομοιώνεται με το Δημόσιο από την άποψη αυτή, όπως νόμος ορίζει. γ. Ο έλεγχος των λογαριασμών των δημόσιων υπολόγων και των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης ή άλλων νομικών προσώπων, που υπάγονται στον προβλεπόμενο από το εδάφιο α΄ έλεγχο. δ. Η γνωμοδότηση για τα νομοσχέδια που αφορούν συντάξεις ή αναγνώριση υπηρεσίας για την παροχή δικαιώματος σύνταξης σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 73, καθώς και για κάθε άλλο θέμα που ορίζει ο νόμος. ε. Η σύνταξη και η υποβολή έκθεσης προς τη Βουλή για τον απολογισμό και ισολογισμό του Κράτους κατά το άρθρο 79 παράγραφος 7 στ. Η εκδίκαση διαφορών σχετικά με την απονομή συντάξεων, καθώς και με τον έλεγχο των λογαριασμών του εδαφίου ζ. Η εκδίκαση υποθέσεων που αναφέρονται στην ευθύνη των πολιτικών ή στρατιωτικών δημόσιων υπαλλήλων, καθώς και των υπαλλήλων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και των άλλων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου για κάθε ζημία που από δόλο ή αμέλεια προκλήθηκε στο Κράτος, τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης ή σε άλλα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου. Οι αρμοδιότητες του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξειδικεύονται στο άρθρο 1 του 4129/13 (ΦΕΚ 52 Α/28-2-2013) : «Κύρωση του Κώδικα Νόμων για το Ελεγκτικό Συνέδριο», όπως αυτό ισχύει. Επιπλέον, αρμοδιότητες του Ελεγκτικού Συνεδρίου αναφέρονται και στις διατάξεις του άρθρου 31 του Ν. 4270/14 |
Δικαστικοί σχηματισμοί του Ελεγκτικού Συνεδρίου | |
Ολομέλεια Ελεγκτικού Συνεδρίου | Η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου αποτελείται από τον Πρόεδρο, τους Αντιπροέδρους και τους Συμβούλους. Με απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως μπορεί να καθορίζεται ελάσσων και μείζων Ολομέλεια αυτού και οι αρμοδιότητες αυτών. Πατήστε ΕΔΩ για να δείτε περισσότερα για την Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου. |
Τμήματα του Ελεγκτικού Συνεδρίου | Τα τμήματα του Ελεγκτικού Συνεδρίου είναι εφτά (7). Κάθε Τμήμα αποτελείται από έναν Αντιπρόεδρο ή το νόμιμο αναπληρωτή του, ως πρόεδρο, δύο Συμβούλους και δύο Παρέδρους. Ο Πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου μπορεί να προεδρεύει και σε οποιοδήποτε Τμήμα. Οι Πάρεδροι μετέχουν στα Τμήματα με γνώμη συμβουλευτική. Πατήστε ΕΔΩ για να δείτε περισσότερα για τα Τμήματα του Ελεγκτικού Συνεδρίου. |
Κλιμάκια του Ελεγκτικού Συνεδρίου | Τα κλιμάκια του Ελεγκτικού Συνεδρίου είναι έξι (6). Κάθε Κλιμάκιο αποτελείται από έναν Σύμβουλο, ως πρόεδρο και δύο Παρέδρους. Τον έναν από τους Παρέδρους μπορεί να αναπληρώνει Εισηγητής ή Δόκιμος Εισηγητής. Πατήστε ΕΔΩ για να δείτε περισσότερα για τα Κλιμάκια του Ελεγκτικού Συνεδρίου. |
Επίτροποι του Ελεγκτικού Συνεδρίου |
Καθήκοντα Επιτρόπων : Σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 22 του 4129/13 (ΦΕΚ 52 Α) οι Επίτροποι του Ελεγκτικού Συνεδρίου : α) ασκούν τον προληπτικό έλεγχο των δαπανών του Κράτους, καθώς και των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης ή άλλων νομικών προσώπων, που υπάγονται με ειδική διάταξη νόμου στο καθεστώς αυτό. Ιδιαίτερα για τον προληπτικό έλεγχο των δαπανών των Ο.Τ.Α. εφαρμόζουν τις διατάξεις του άρθρου 33 του Ν. 4129/13 . β) ασκούν κατασταλτικό έλεγχο, σύμφωνα με όσα ορίζονται στα άρθρα 38, 39 και 51 του Ν. 4129/13, γ) εξελέγχουν, με τη βοήθεια των υπαλλήλων της υπηρεσίας τους, τους λογαριασμούς των υπολόγων και συντάσσουν έκθεση σχετικά με αυτούς, δ) επιμελούνται για την έγκαιρη και ακριβή διεξαγωγή του έργου των υπηρεσιών τους, ε) επιβλέπουν το προσωπικό που ανήκει στην υπηρεσία τους και στ) υπογράφουν με εντολή του Ελεγκτικού Συνεδρίου τα προπαρασκευαστικά έγγραφα των υποθέσεων της αρμοδιότητάς τους, καθώς και κάθε άλλο έγγραφο ύστερα από ειδική γι’ αυτό εντολή του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Πατήστε ΕΔΩ για να δείτε περισσότερα για τους Επιτρόπους του Ελεγκτικού Συνεδρίου |
Είδη ελέγχου που διενεργεί το Ελεγκτικό Συνέδριο στους Ο.Τ.Α. | |
Τα είδη των ελέγχων που ασκεί το ελεγκτικό συνέδριο διακρίνονται στις ακόλουθες κατηγορίες : α) Προ-συμβατικός έλεγχος των δαπανών των Ο.Τ.Α. β) Προληπτικός έλεγχος των δαπανών των Ο.Τ.Α. γ) Κατασταλτικός Έλεγχος των δαπανών των Ο.Τ.Α. δ) Έλεγχος κανονικότητας της είσπραξης των εσόδων ε) Εξωτερικός έλεγχος |
|
Προσυμβατικός έλεγχος | Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 36 του Ν. 4129/13 (ΦΕΚ 52 Α) σε όλες τις συμβάσεις προμήθειας αγαθών, εκτέλεσης έργων και παροχής υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων των προγραμματικών συμβάσεων, που συνάπτουν οι Ο.Τ.Α. και τα νομικά τους πρόσωπα, μεγάλης προυπολογιζόμενης αξίας (άνω των διακοσίων χιλιάδων ευρώ, χωρίς φ.π.α.), διενεργείται υποχρεωτικά προληπτικός έλεγχος νομιμότητας αυτών, πριν από τη σύναψή τους. Πατήστε ΕΔΩ για να δείτε περισσότερα για τον Προσυμβατικό έλεγχο των δαπανών των Ο.Τ.Α. |
Κατασταλτικός Έλεγχος | Ο κατασταλτικός έλεγχος του ελεγκτικού συνεδρίου διεξάγεται υποχρεωτικά στους λογαριασμούς των δήμων, των περιφερειών και των νομικών τους προσώπων δημοσίου δικαίου, καθώς και των κοινωφελών επιχειρήσεων, των επιχειρήσεων ύδρευσης αποχέτευσης και των δημοτικών ανωνύμων εταιρειών του άρθρου 266 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων. Πατήστε ΕΔΩ για να δείτε περισσότερα για τον Κατασταλτικό Έλεγχο των δαπανών των Ο.Τ.Α. |
Έλεγχος κανονικότητας της είσπραξης των εσόδων | Ο αρμόδιος για τον προληπτικό έλεγχο των δαπανών Επίτροπος, κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους μπορεί να παρακολουθεί την κανονική είσπραξη των εσόδων των Ο.Τ.Α. και των νομικών τους προσώπων και να ασκεί τον έλεγχο για την είσπραξη των νομίμως βεβαιωθέντων χρεών, οφειλών ή προστίμων σε βάρος τρίτων. Πατήστε ΕΔΩ για να δείτε περισσότερα για τον Έλεγχο κανονικότητας είσπραξης των εσόδων των Ο.Τ.Α. |
Προληπτικός έλεγχος | Σύμφωνα με τα διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 33 του Ν. 4129/13 (ΦΕΚ 52 Α/28-2-2013) και του άρθρου 275 του Ν. 3852/10 όπως αυτό ισχύει, οι δαπάνες των δήμων, των περιφερειών, των νομικών τους προσώπων δημοσίου δικαίου, καθώς και των κοινωφελών επιχειρήσεων, των επιχειρήσεων ύδρευσης αποχέτευσης και των δημοτικών ανωνύμων εταιρειών του άρθρου 266 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α΄ 114), ανεξαρτήτως πληθυσμού, εξαιρουμένων των σχολικών επιτροπών, υπάγονται στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις διατάξεις 1 έως 3 του άρθρου 169 του ίδιου ως άνω Κώδικα. Πατήστε ΕΔΩ για να δείτε περισσότερα για τον προληπτικό έλεγχο των δαπανών των Ο.Τ.Α. |
Εξωτερικός έλεγχος | Με τις διατάξεις του άρθρου 169 του Ν. 4270/14 θεσπίστηκαν : α) Ο εξωτερικός έλεγχος των οικονομικών καταστάσεων και λογαριασμών, καθώς και των συστημάτων λογιστικών και δημοσιονομικών αναφορών κατά το άρθρο 3 παρ. 1 της Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ, για όλους τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης. β) Ο εξωτερικός έλεγχος της αποτελεσματικότητας και της επάρκειας των Υπηρεσιών Εσωτερικού Ελέγχου και των εσωτερικών δικλίδων όλων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης. |
Σχέσεις Ελεγκτικού Συνεδρίου και Αποκεντρωμένης Διοίκησης |
Σύμφωνα με την πάγια νομολογία του Ελεγκτικού Συνεδρίου «Ο έλεγχος νομιμότητας των πράξεων των Ο.Τ.Α. από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, στο πλαίσιο άσκησης της εποπτείας της, δεν δεσμεύει το Ελεγκτικό Συνέδριο στην κρίση του για τη νομιμότητα ή μη της ελεγχόμενης δαπάνης, εφόσον αυτό είναι το μόνο αρμόδιο από το Σύνταγμα και τους νόμους να επιλύσει με πράξεις του τη δημοσιονομική έριδα που ανέκυψε για τη νομιμότητα ή μη των υπό κρίση δαπανών και τη θεώρηση ή μη των σχετικών ενταλμάτων» (Υπ’ αριθμόν 302/2007, 283/2008 & 12/2013 πράξεις του VII Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου) |