Η οικονομική ταξινόμηση σύμφωνα με το ΠΔ 54/18 αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο τα οικονομικά στοιχεία των δημοσίων οργανισμών ταξινομούνται και παρουσιάζονται στις οικονομικές τους αναφορές. Το ΠΔ 54/18 επιβάλλει την υιοθέτηση της λογιστικής ταξινόμησης του συστήματος GFSM ως τη βασική οικονομική ταξινόμηση για τους δημόσιους οργανισμούς στην Ελλάδα.
Συγκεκριμένα, στην Ελλάδα η οικονομική ταξινόμηση που προβλέπεται από το ΠΔ 54/18 διαιρείται σε τέσσερις βασικές κατηγορίες: έσοδα, έξοδα, περιουσιακά στοιχεία και υποχρεώσεις. Κάθε κατηγορία περιλαμβάνει διάφορες υποκατηγορίες που αντιπροσωπεύουν τις διάφορες πηγές εσόδων, τα διάφορα είδη δαπανών, τα περιουσιακά στοιχεία που διαθέτει ο οργανισμός και τις υποχρεώσεις που έχει απέναντι σε άλλους φορείς. Η οικονομική ταξινόμηση επιτρέπει τη σύγκριση των οικονομικών στοιχείων μεταξύ διαφορετικών δημοσίων οργανισμών και τη διενέργεια αναλύσεων και αξιολογήσεων για τη διαχείριση των δημοσιονομικών πόρων και τη λήψη αποφάσεων. Προβλέπει την παρουσίαση επιπλέον πληροφοριών και σημειώσεων που συμβάλλουν στην καλύτερη κατανόηση των οικονομικών στοιχείων των Δημόσιων Οργανισμών. Οι σημειώσεις αυτές αφορούν τα διάφορα στοιχεία της οικονομικής ταξινόμησης και περιγράφουν λεπτομερώς τις μεταβολές και τους λόγους που προκάλεσαν αυτές τις μεταβολές. Η οικονομική ταξινόμηση επιτρέπει την παρουσίαση των οικονομικών στοιχείων των δημοσίων οργανισμών με έναν κοινό και σαφή τρόπο, καθιστώντας δυνατή τη σύγκριση των οικονομικών δεδομένων μεταξύ διαφορετικών δημοσίων οργανισμών και διαφορετικών χρονικών περιόδων. Επιπλέον, η παρουσίαση σημειώσεων και πρόσθετων πληροφοριών βοηθά στην καλύτερη κατανόηση της οικονομικής κατάστασης και της οικονομικής απόδοσης του δημόσιου οργανισμού και διευκολύνει τη λήψη αποφάσεων.
Η οικονομική ταξινόμηση συνδέεται με τον τρόπο που διεξάγεται η λογιστική διαδικασία των δημοσίων οργανισμών στην Ελλάδα. Η εφαρμογή της στις λογιστικές εγγραφές και στις αναφορές των δημοσίων οργανισμών στηρίζεται στις αρχές της ακρίβειας, της σαφήνειας, της συνέπειας και της συγκρισιμότητας, καθιστώντας δυνατή τη συγκριτική ανάλυση των οικονομικών στοιχείων των διαφορετικών δημοσίων οργανισμών. Βασική διαφορά με τη προηγούμενη ταξινόμηση είναι η ομαδοποίηση των λογαριασμών με βάση τη φύση εσόδων, δαπανών, συναλλαγών κάτι που δεν ίσχυε με τους πίνακες κατάταξης εσόδων-εξόδων του προηγούμενου τύπου προϋπολογισμού.
Η οικονομική ταξινόμηση είναι σημαντική για τη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών και την εξυπηρέτηση των αναγκών του κοινού. Μέσω αυτής οι δημόσιες αρχές είναι σε θέση να κατανοήσουν καλύτερα τα οικονομικά τους προβλήματα, να αναγνωρίσουν τις περιοχές που απαιτούν βελτίωση και να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα για τη διατήρηση της οικονομικής σταθερότητας. Επιπλέον, συμβάλλει στην καλύτερη παρακολούθηση και διαχείριση των δανείων και του χρέους του κράτους, καθώς καθιστά δυνατή τη συγκριτική ανάλυση των οικονομικών στοιχείων των δημοσίων οργανισμών σε διάφορες περιόδους και την εκτίμηση των μελλοντικών εξελίξεων.
Επιπλέον, η οικονομική ταξινόμηση είναι συμβατή με τις διεθνείς πρακτικές και στάνταρ των δημοσίων οργανισμών, καθιστώντας δυνατή τη σύγκριση των οικονομικών στοιχείων της Ελλάδας με αυτά άλλων χωρών και την αναγνώριση των ισχυρών και αδύναμων σημείων της οικονομίας.