Για να εφαρμοστεί το ΠΔ 54/2018 απαιτείται η σχεδίαση και υλοποίηση ενός σχεδίου δράσης. Τα κύρια θέματα που πρέπει να εξεταστούν για την μετάβαση είναι:
- Διερεύνηση του σημερινού επιπέδου λειτουργίας και αξιολόγηση των επιπτώσεων από τη μετάβαση: Αρχικά, πρέπει να διερευνηθεί το τρέχον επίπεδο λειτουργίας, με την ανάλυση των λειτουργιών του φορέα, των απαιτούμενων διαδικασιών και των συστημάτων που χρησιμοποιούνται σήμερα για τη διαχείριση των οικονομικών πόρων. Να εντοπιστούν οι διαφορές μεταξύ της τρέχουσας λογιστικής λειτουργίας και των απαιτήσεων του ΠΔ 54/18.
Ο εντοπισμός των βασικών διαφορών μεταξύ της υφιστάμενης λογιστικής πρακτικής και των νέων απαιτήσεων περιλαμβάνει την αναγνώριση των αλλαγών που πρέπει να γίνουν στις λογιστικές πολιτικές, στις διαδικασίες και στα συστήματα. Στη φάση αυτή εστιάζουμε στην ανάλυση των βασικών διαφορών (gap analysis) μεταξύ των υφιστάμενων λογιστικών πρακτικών και των απαιτήσεων του ΠΔ 54/18. Αυτό μπορεί να αφορά στην αναγνώριση εσόδων και εξόδων, τη λογιστική για πάγια αγαθά, τις υποχρεώσεις και τα χρηματοοικονομικά εργαλεία, κ.ά.
Ανάλυση Επιπτώσεων: Κατανόηση των επιπτώσεων αυτών των διαφορών στα λογιστικά και χρηματοοικονομικά στοιχεία του φορέα. Επίσης, εκτίμηση του πώς οι αλλαγές θα επηρεάσουν την οικονομική κατάσταση και τις οικονομικές αναφορές του φορέα.
Σχεδιασμός Προσαρμογών: Καθορισμός των συγκεκριμένων βημάτων που πρέπει να ληφθούν για να κλείσει το κενό μεταξύ των υφιστάμενων πρακτικών και των απαιτήσεων του ΠΔ 54/18.
- Διενέργεια απογραφής έναρξης.
- Κατάρτιση μητρώων.
- Προσαρμογή του πληροφοριακού συστήματος: προκειμένου να υποστηρίζει τα νέα λογιστικά πρότυπα. Η προσαρμογή αυτή πρέπει να γίνει με προσοχή και να ληφθούν υπόψη οι ιδιαίτερες ανάγκες του φορέα.
- Ανάπτυξη διαδικασιών για την ομαλή μετάβαση και την πλήρη εφαρμογή: Η μετάβαση πρέπει να προετοιμαστεί με ακρίβεια και να περιλαμβάνει την ανάπτυξη διαδικασιών ώστε να εξασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση και η πλήρης εφαρμογή του νέου συστήματος. Οι διαδικασίες αυτές πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τόσο τις απαιτήσεις του ΠΔ 54/18 όσο και τις ιδιαιτερότητες του φορέα.
- Κατάρτιση και εκπαίδευση στο νέο λογιστικό πλαίσιο: Αυτό περιλαμβάνει την εκπαίδευση του προσωπικού που θα εργαστεί με το νέο σύστημα λογιστικής και την κατάρτιση των συστημάτων και των διαδικασιών που θα χρησιμοποιηθούν για την εφαρμογή του. Η κατάρτιση πρέπει να προσαρμοστεί στις ανάγκες του δημόσιου φορέα και στον τρόπο λειτουργίας του.
- Παρακολούθηση και αξιολόγηση: Η εφαρμογή του ΠΔ 54/18 πρέπει να παρακολουθείται συνεχώς και να αξιολογείται προκειμένου να διασφαλιστεί η συμμόρφωση με τα πρότυπα και η βέλτιστη διαχείριση των οικονομικών δεδομένων. Οι αξιολογήσεις αυτές πρέπει να γίνονται τακτικά και να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες ανάγκες του δημόσιου φορέα και τις απαιτήσεις των λογιστικών πολιτικών.
Η μετάβαση διαμορφώνεται στους παρακάτω άξονες:
1ος άξονας |
Διερεύνηση του σημερινού επιπέδου λειτουργίας του Φορέα. |
2ος άξονας |
Διενέργεια απογραφής περιουσιακών στοιχείων και υποχρεώσεων |
3ος άξονας |
Κατάρτιση μητρώων παγίων, παρακολούθησης ζημιών και υποχρεώσεων |
4ος άξονας |
Προσαρμογή του πληροφοριακού συστήματος |
5ος άξονας |
Ανάπτυξη διαδικασιών για την ομαλή μετάβαση και την πλήρη εφαρμογή |
6ος άξονας |
Εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού |