Γενικά | Εκδόθηκε η υπ’ αριθμόν 87/2020 εγκύκλιος του ΥΠΕΣ κατ’ εφαρμογή του υπ’ αριθμόν εγγράφου 11637/2020 του ΥΠΕΣ, με την οποία παύει να ισχύει η εγκύκλιος 32/2019 του ΥΠΕΣ (ΑΔΑ: ΨΒΟΝ465ΧΘ7). Το παραπάνω έγγραφο προσδιορίζει τη νέα διαδικασία υποβολής των συνόψεων του Μητρώου Δεσμεύσεων, της έκθεσης των απλήρωτων & των ληξιπρόθεσμων οφειλών και του Δείκτη KPI μέσω του πληροφοριακού συστήματος taxisnet. Σε αυτό δίνονται αναλυτικές οδηγίες πιστοποίησης και εξουσιοδότησης των αρμόδιων υπαλλήλων στο taxisnet καθώς και της έναρξης και ολοκλήρωσης της διαδικασίας υποβολής.
Σημείωση: Στο ανωτέρω έγγραφο οριζόταν ότι όλοι οι φορείς θα έπρεπε να οριστικοποιήσουν μέχρι την Παρασκευή 21/2/2020, τα μηναία τους στοιχεία «Ιανουάριος 2020» ούτως ώστε το ΥΠΕΣ να προβεί σε αυτόματη ενσωμάτωση των στοιχείων «Δεκέμβριος 2019» και «Ιανουάριος 2020» στο νέο πληροφοριακό σύστημα. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ισχύον θεσμικό πλαίσιο | 1) Εγκύκλιος 2/47891/ΔΠΓΚ/ 15-06-2018 του ΓΛΚ
2) Εγκύκλιος 87/2020 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Διεύθυνση της πλατφόρμας | Η εφαρμογή είναι προσπελάσιμη μέσω της κεντρικής σελίδας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων → Δημόσια Διοίκηση → Σύνοψη Μητρώου Δεσμεύσεων στη διαδρομή:
https://www.gsis.gr/dimosia-dioikisi/loipes-ypiresies-dd/synopsi-mitrooy-desmeyseon. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Υποβολή στοιχείων μέσω της νέας πλατφόρμας taxisnet | Υποβάλλονται από όλους τους φορείς τα κάτωθι:
1) Σύνοψη Μητρώου Δεσμεύσεων 2) Μηνιαία έκθεση απλήρωτων & ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων 3) Δείκτής ΚPI |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Εξουσιοδότηση χρηστών | Για την είσοδο στην εφαρμογή «Σύνοψη Μητρώου Δεσμεύσεων» αποτελεί η εξουσιοδότηση των υπαλλήλων των υπόχρεων φορέων που θα αναλάβουν την υποβολή και την έγκριση των στοιχείων.
Η εξουσιοδότηση των χρηστών πραγματοποιείται μέσω της εφαρμογής «Εξουσιοδοτήσεις Υπαλλήλων», η οποία είναι προσπελάσιμη στη διαδρομή https://www1.gsis.gr/dsae/appauth ακολουθώντας τις οδηγίες του εγχειριδίου στη διαδρομή https://www.gsis.gr/dimosiadioikisi/loipes-ypiresies-dd/synopsi-mitrooy-desmeyseon. Ειδικά για τους ΟΤΑ α’βαθμού: Ο κάτοχος κωδικού Taxisnet του κάθε υπόχρεου φορέα θα εισέλθει στην εφαρμογή «Εξουσιοδοτήσεις Υπαλλήλων», θα λάβει τον πρόσθετο ρόλο «Δημόσιος Φορέας» και στη συνέχεια θα προβεί στις εξουσιοδοτήσεις (των ΑΦΜ) των χρηστών ως εξής: Α) Στους υπαλλήλους που θα εισαγάγουν στοιχεία στο πληροφοριακό σύστημα θα ανατεθεί ο ρόλος «Χρήστης Φορέα ΜΔ». Β) Στους Προϊσταμένους Οικονομικών Υπηρεσιών (ΠΟΥ) των δήμων θα ανατεθεί υποχρεωτικά ο ρόλος «Χρήστης ΠΟΥ ΟΤΑ» και δυνητικά ένας εκ των ρόλων: «Χρήστης Φορέα ΜΔ» ή «Χρήστης Φορέας ΜΔ – ανάγνωση μόνο». Γ) Στους ΠΟΥ των νομικών προσώπων δύναται να ανατεθεί ένας εκ των ρόλων: «Χρήστης Φορέα ΜΔ» ή «Χρήστης Φορέας ΜΔ – ανάγνωση μόνο» |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ορισμοί χρηστών εφαρμογής καθώς και ορισμός ΠΟΥ για τα νομικά πρόσωπα | Στην εγκύκλιο προβλέπονται οι παρακάτω χρήστες της εφαρμογής:
1) Χρήστης Φορέας ΜΔ: είναι ο εξουσιοδοτημένος υπάλληλος του φορέα στον οποίο έχει ανατεθεί η ευθύνη της υποβολής των μηνιαίων στοιχείων. στοιχείων των φορέων τους και των εποπτευόμενων από αυτούς νομικών προσώπων (βάσει του άρθρου 24& 25 του Ν.4270/14). Σε αυτό το πλαίσιο, η ολοκλήρωση της υποβολής καθεμίας από τις τρεις (3) ομάδες δημοσιονομικών στοιχείων απαιτεί την έγκριση της από τον Π.Ο.Υ του Δήμου τόσο για τα στοιχεία του φορέα του όσο και για τα νομικά πρόσωπα του ΟΤΑ που έχουν ταξινομηθεί στη γενική κυβέρνηση. Σημείωση: Αφορά όλα τα νομικά πρόσωπα των Δήμων άσχετα από ποιον φορέα εκτελείται η ταμειακή διαχείριση. ΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΣΥΣΤΗΘΕΙ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΟΤΑ Τα υποβαλλόμενα στην εφαρμογή στοιχεία των νομικών προσώπων που έχουν συστηθεί από περισσότερους τους ενός ΟΤΑ (πχ σύνδεσμοι, διαδημοτικές ΔΕΥΑ, διαδημοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις κ.τ.λ) ή στα οποία συμμετέχουν με μετοχές ή μερίδια περισσότεροι του ενός ΟΤΑ (πολυμετοχικές ανώνυμες εταιρίες, αναπτυξιακές επιχειρήσεις, αστικές και μη κερδοσκοπικές επιχειρήσεις) θα εγκρίνονται κατά περίπτωση: • από τον ΠΟΥ του ΟΤΑ που ασκεί την οικονομική διαχείριση του νομικού προσώπου, • από τον ΠΟΥ του ΟΤΑ της έδρας εφόσον η οικονομική διαχείριση ασκείται από το ίδιο το νομικό πρόσωπο, • από τον ΠΟΥ του ΟΤΑ που κατέχει την πλειοψηφία των μετοχών ή των μεριδίων (με τον ρόλο να ανατίθεται στον ΠΟΥ της έδρας σε περίπτωση κατοχής ίσου αριθμού μετοχών ή μεριδίων). ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι οικονομικές υπηρεσίες των συνδέσμων, των διαδημοτικών επιχειρήσεων και, εν γένει, των νομικών προσώπων που είναι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης και έχουν συστηθεί από περισσότερους από έναν ΟΤΑ ή στα οποία συμμετέχουν περισσότεροι του ενός ΟΤΑ οφείλουν εντός 5 ημερών από την ημερομηνία της ως άνω εγκυκλίου (δηλαδή από 23/4/2020) να ενημερώσουν τη Διεύθυνση Οικονομικών Τοπικής Αυτοδιοίκησης του ΥΠΕΣ αναφορικά με τον ΠΟΥ του ΟΤΑ που θα εγκρίνει τις 3 αναφορές που θα υποβάλλονται μέσω της πλατφόρμας του TAXISnet βάσει των όσων ορίζονται στην παρ. Γ2 της εγκυκλίου 87/2020. Το σχετικό έγγραφο θα πρέπει να αποσταλεί ηλεκτρονικά στις διευθύνσεις info@ypes.gr και lx@ypes.gr με αντίστοιχη κοινοποίηση στον ΠΟΥ του εν λόγω ΟΤΑ. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Α. Μηνιαίες συνόψεις Μητρώου Δεσμεύσεων | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Γενικά | Οι συνόψεις των Μητρώου Δεσμεύσεων (ΜΔ) των φορέων του υποτομέα των ΟΤΑ θα αναρτώνται στην εφαρμογή, σε κατάσταση οριστικής υποβολής, την αμέσως επόμενη εργάσιμη ημέρα από την υποβολή των αναλυτικών στοιχείων ΜΔ των δήμων στον Κόμβο Διαλειτουργικότητας και των συνόψεων ΜΔ των νομικών προσώπων στη Διαδικτυακή Βάση Δεδομένων του (ΥΠΕΣ). Η διαδικασία υποβολής των μηνιαίων συνόψεων του ΜΔ ολοκληρώνεται έπειτα από της έγκρισή τους από τον ΠΟΥ.
Σημείωση: Η εν λόγω μεταφόρτωση γίνεται αυτόματα από το ΥΠΕΣ μέσω της άντλησης στοιχείων από τον Κόμβο. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Διαπίστωση λαθών | Η μεταφόρτωση των συνόψεων του ΜΔ στην εφαρμογή θα πραγματοποιείται εφόσον πληρούται το σύνολο των ελέγχων που παρατίθενται στο εγχειρίδιο του Παραρτήματος 1 στη σελίδα εισόδου στην εφαρμογή.
Στην περίπτωση διαπίστωσης σφαλμάτων στα υποβαλλόμενα στοιχεία ΜΔ Δήμου ή νομικού προσώπου στις βάσεις δεδομένων του ΥΠΕΣ, θα ενημερώνεται άμεσα ο ΠΟΥ του ΟΤΑ μέσω του στατιστικού ανταποκριτή του Δήμου. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Υποβολή στοιχείων | Η διαδικασία υποβολής των μηνιαίων συνόψεων ΜΔ στην εφαρμογή ολοκληρώνεται μετά από την έγκρισή τους από τον ΠΟΥ του Δήμου. Η «έγκριση» της σύνοψης ΜΔ από τον ΠΟΥ του Δήμου αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση:
α) για την εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 4 του άρθρου 8 του πδ 80/2016 και για τη διασφάλιση της επιχορήγησης ή της χρηματοδότησης του Δήμου ή του νομικού προσώπου από τον κρατικό προϋπολογισμό και β) για την υποβολή της μηνιαίας Έκθεσης Απλήρωτων και Ληξιπρόθεσμων Οφειλών. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Τροποποίηση στοιχείων | Για την τροποποίηση συνόψεων ΜΔ προηγούμενων μηνών στην
εφαρμογή απαιτείται η προηγούμενη τροποποίηση των υποβληθέντων στοιχείων στις Β.Δ του ΥΠΕΣ βάσει των οδηγιών που γνωρίζουν οι στατιστικοί ανταποκριτές. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Β. Μηνιαία έκθεση απλήρωτων & ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Γενικά | Αφότου εγκριθεί η σύνοψη του ΜΔ, ο εξουσιοδοτήμενος υπάλληλος θα πρέπει να υποβάλει τη μηνιαία έκθεση απλήρωτων και ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τρίτους και Φορείς Γ.Κ κατ’ εφαρμογή των όσων ορίζονται στο εγχειρίδιο και στο video | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Προϋποθέσεις συμπλήρωσης μηνιαίων εκθέσεων | Tο περιεχόμενο της μηνιαίας έκθεσης έχει καθοριστεί με την 2/47891/ΔΠΓΚ/ 15.06.2018 εγκύκλιο του ΓΛΚ όπως προκύπτει από το υπόδειγμα 2 αυτής.
Η μηνιαία έκθεση συντάσσεται υποχρεωτικά βάσει των στοιχείων του ΜΔ που έχουν υποβληθεί στις βάσεις δεδομένων του ΥΠΕΣ. Για αυτό το λόγο, θα πρέπει να έχει προηγηθεί η υποβολή στοιχείων ΜΔ στις βάσεις δεδομένων του ΥΠΕΣ. Στη μηνιαία έκθεση αποτυπώνονται τα στοιχεία των απλήρωτων και των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων που αφορούν τη λήξη του προηγούμενου έτους, τη λήξη του προηγούμενου μήνα και τη λήξη του μήνα αναφοράς. Στην περίπτωση που εμφανίζονται μεγαλύτερες ή ίσες απλήρωτες ή ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις προς τρίτους ή φορείς Γ.Κ σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα ή τον προηγούμενο έτος θα πρέπει υποχρεωτικά να συμπληρωθούν όλοι οι αιτιολογικοί πίνακες (ενότητες 6) ως κάτωθι:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Συμπλήρωση των στηλών «Λόγοι» και «παρατηρήσεις»
|
Στην παράγραφο Ε4 της εγκυκλίου δίνονται οδηγίες για την συμπλήρωση των αιτιολογικών πινάκων, ώστε στη στήλη «παρατηρήσεις» να δίνονται σημαντικές πληροφορίες. Για παράδειγμα όταν επιλέγεται ο Λόγος «Ελλείψεις-καθυστερήσεις δικαιολογητικών» είναι κρίσιμο να αναφέρεται το είδος των δικαιολογητικών (πχ ΑΑΥ, έγγραφα σύμβασης κτλ.) και η αιτία της έλλειψης ή καθυστέρησης. Τονίζεται, ότι λόγω και του περιορισμένου αριθμού χαρακτήρων θα πρέπει να αποφεύγεται η καταχώρηση των στοιχείων των παραστατικών( πχ αριθμός τιμολογίου) στη στήλη «Παρατηρήσεις» αφού πρόκειται για πληροφορία χωρίς προστιθέμενη αξία.Οι υποχρεώσεις που οφείλονται σε: 1) καθυστέρηση χρηματοδότησης από τον αρμόδιο φορέα θα ταξινομούνται στον Λόγο: «Λοιποί οικονομικοί λόγοι». Σε αυτή την περίπτωση, στη στήλη «Παρατηρήσεις» είναι απαραίτητο να αναγράφονται α) ο φορέας χρηματοδότησης και β) το πρόγραμμα στο οποίο είναι ενταγμένη η δαπάνη ή η ειδική επιχορήγηση που εκκρεμεί προς απόδοση. 2) Όταν επιλέγεται ο Λόγος: «Έλλειψη ταμειακής ρευστότητας», είναι απαραίτητο στη στήλη «Παρατηρήσεις» να αναλύονται επαρκώς το ύψος και η σύνθεση των ταμειακών διαθεσίμων του φορέα ως προς το ύψος και τη σύνθεση των ανεξόφλητων παραστατικών. 3) Όταν επιλέγεται ο Λόγος «Ελλείψεις – καθυστερήσεις δικαιολογητικών», θα πρέπει στη στήλη «Παρατηρήσεις» να αναφέρεται το είδος των δικαιολογητικών (π.χ. αποφάσεις ανάληψης υποχρεώσεων, έγγραφα σύμβασης, δικαιολογητικά ταυτοποίησης δικαιούχων κτλ) και η αιτία της έλλειψης ή της καθυστέρησης. 4) Οφειλές που έχουν εξοφληθεί χωρίς να έχουν αποτυπωθεί ως εξοφλημένες στο ΜΔ θα ταξινομούνται στον Λόγο «Λοιποί λόγοι Δημοσίου Λογιστικού», με την απαραίτητη εξειδίκευση στη στήλη «Παρατηρήσεις» συμπεριλαμβανομένης και της παράθεσης του λόγου για τον οποίο εκκρεμεί η λογιστική τακτοποίηση του γεγονός (πχ « εκκρεμότητα έκδοσης συμψηφιστικού εντάλματος συνεπεία κατασχέσεων» ή «εκκρεμότητα λογιστικής τακτοποίησης παραστατικού πληρωμένου από ΠΤΑ» κ.τ.λ). 5) Υποχρεώσεις που αποτυπώνονται στο ΜΔ ως ληξιπρόθεσμες οφειλές λόγω λανθασμένης παραμετροποίησης του πληροφοριακού συστήματος ταξινομούνται στον Λόγο «Θέματα πληροφοριακών συστημάτων» με ταυτόχρονη παράθεση του προβλήματος στη στήλη Παρατηρήσεις (πχ «Αποτύπωση […πλήθος….] παραστατικών ως ΛΞ λόγω μη ορθής παραμετροποίησης της στήλης 28 ημερομηνίας έναρξης ωρίμανσης» ή «Αποτύπωση δαπανών που έχουν απορριφθεί λόγω μη πρόβλεψης παραστατικού απόρριψης στο πληροφοριακό σύστημα του φορέα (παραστατικό απόρριψης)». ΝΕΟ: Εκδόθηκε το υπ’ αριθμόν 58450/2020 έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών συμπληρώνοντας τις οδηγίες που δόθηκαν με την εγκύκλιο 87/2020 στους στατιστικούς ανταποκριτές αναφορικά με την ορθή συμπλήρωση των αιτιολογικών πινάκων 3 και 4 της Ενότητας Β «Ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις προς τρίτους» των μηνιαίων εκθέσεων απλήρωτων και ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων των φορέων του υποτομέα των ΟΤΑ καθιστώντας υποχρεωτική τη διακριτή αποτύπωση του συνόλου των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τρίτους που εμπίπτουν στις κάτωθι περιπτώσεις: 2) Εκκαθαρισμένα ανεξόφλητα παραστατικά με υπαιτιότητα δικαιούχου. 3) Εκκαθαρισμένα ανεξόφλητα παραστατικά με υπαιτιότητα φορέα χρηματοδότησης. 4) Εξοφλημένα παραστατικά για τα οποία εκκρεμεί η λογιστική τακτοποίηση. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Υποχρέωση υποβολής μηνιαίας έκθεσης απλήρωτων & ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων | Ακολουθώντας τις προθεσμίες της εγκυκλίου 2/47891/ΔΠΓΚ/ 15.06.2018, η έκθεση υποβάλλεται την 30η ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα αναφοράς, δηλαδή τα στοιχεία του Μαρτίου μπορούν να υποβληθούν έως 30/4, η άντληση των οποίων θα γίνεται 2 ημέρες νωρίτερα. Επομένως, οι Δήμοι και τα ΝΠ αυτών θα πρέπει να111111 έχουν υποβάλλει στοιχεία έως 25 του επόμενου μήνα.
Σημείωση: Υπενθυμίζεται ότι η υποχρέωση υποβολής της μηνιαίας έκθεσης ήταν κάθε 18 του επόμενου μήνα. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Γ.KPI (Κύριος Δείκτης Επιδόσεων πληρωμών) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Γενικά | Βλέπε ενότητα: https://www.karagilanis.gr/oikonomika/analipsi-ypoxreosis-vasei-pd-80-2016/to-mitroo-desmefseon-pd-80-2016/#ypologismos-deikth_kpi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Τρόπος υποβολής | H υποβολή του υποδείγματος 1 του παραρτήματος «Α» της 2/47972/15-6-2018 (ΑΔΑ: Ω8ΛΝΗ-4ΕΓ) με τα στοιχεία του KPI για τις πληρωμές θα πραγματοποιείται και αυτή μέσω της εφαρμογής taxisnet. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Υποχρέωση υποβολής δημοσιονομικού στοιχείου | Ο δείκτης KPI υποβάλλεται τριμηνιαία δηλάδη στο τέλος του επόμενου μήνα από το τρίμηνο αναφοράς. |