Η υπ’ αριθμ.62926/2024 εγκύκλιος του Υπουργείου Εσωτερικών στοχεύει να διευκρινίσει τη διαδικασία τοποθέτησης και αναπλήρωσης προϊσταμένων οργανικών μονάδων στους ΟΤΑ α' βαθμού, μετά την έκδοση νέων Οργανισμών Εσωτερικής Υπηρεσίας (ΟΕΥ) ή την τροποποίηση των υφιστάμενων. Ιδιαίτερα, η εγκύκλιος αυτή είναι σημαντική μετά την κατάργηση νομικών προσώπων σύμφωνα με τα άρθρα 27 και 29 του ν. 5056/2023. Σκοπός της είναι να διασφαλίσει την ομαλή λειτουργία των οργανικών μονάδων των Δήμων, προσαρμόζοντας τις διοικητικές δομές στις νέες νομοθετικές ρυθμίσεις.
- Συνέχιση Καθηκόντων Προϊσταμένων
Η έκδοση νέων ΟΕΥ ή η τροποποίηση υφιστάμενων δεν συνεπάγεται αυτόματα την παύση των προϊσταμένων των οργανικών μονάδων. Ανάλογα με τις μεταβολές που φέρνει ο νέος ΟΕΥ, εξετάζεται κατά περίπτωση εάν θα συνεχιστεί η άσκηση καθηκόντων από τους υπάρχοντες προϊσταμένους ή εάν απαιτείται επανατοποθέτηση. Σύμφωνα με το άρθρο 30, παρ. 1 του ν. 4369/2016, μέχρι την επιλογή νέων προϊσταμένων βάσει των άρθρων 87-89 του ν. 3584/2007 (ΚΚΔΚΥ), οι υπηρετούντες προϊστάμενοι έως την 27η Φεβρουαρίου 2016 συνεχίζουν να ασκούν τα καθήκοντά τους.
- Τοποθέτηση Προϊσταμένων σε Νέες Οργανικές Μονάδες
Όταν ιδρύονται νέες οργανικές μονάδες μέσω νέων ΟΕΥ, οι προϊστάμενοι τοποθετούνται προσωρινά βάσει του άρθρου 100 του ν. 3584/2007 (ΚΚΔΚΥ), έως ότου επιλεγούν μόνιμοι προϊστάμενοι σύμφωνα με τις διαδικασίες του ΚΚΔΚΥ. Η προσωρινή τοποθέτηση γίνεται με βάση την ιεραρχία, όπου ο ανώτερος κατά βαθμό υπάλληλος ή ο υπάλληλος με την μεγαλύτερη εμπειρία σε καθήκοντα προϊσταμένου αναλαμβάνει το ρόλο, μέχρι να ολοκληρωθεί η επίσημη διαδικασία επιλογής.
- Αναπλήρωση Προϊσταμένων
Αναφορικά με την αναπλήρωση προϊσταμένων, με την εγκύκλιο υπενθυμίζονται τα εξής:
α)Η εφαρμογή των διατάξεων περί αναπλήρωσης συναρτάται μεταξύ άλλων με τη στελέχωση της εκάστοτε οργανικής μονάδας και ως εκ τούτου θα πρέπει να εξετάζεται εκ νέου εάν, δεδομένης της εκάστοτε νέας στελέχωσης, πληρούνται οι προϋποθέσεις των διατάξεων του άρθρου 100 του ΚΚΔΚΥ.
β)Οι αναπληρωτές προϊστάμενοι θα πρέπει να ανήκουν σε κλάδο του οποίου οι υπάλληλοι προβλέπεται ότι μπορούν να προΐστανται σύμφωνα με τις οικείες νέες οργανικές διατάξεις, λαμβάνοντας υπόψη το προβάδισμα των κατηγοριών, εφόσον καθιερώνεται από τις οικείες οργανικές διατάξεις.
γ) Για τον αναπληρωτή προϊστάμενο θα πρέπει να ισχύουν σωρευτικά τα εξής:
- να είναι προϊστάμενος σε οργανική μονάδα,
- η οργανική μονάδα να είναι υποκείμενη στη μονάδα της οποίας αναπληρώνεται ο προϊστάμενος, δηλ. ο αναπληρωτής του Διευθυντή να είναι ο προϊστάμενος Τμήματος και
- ο αναπληρωτής να είναι κατά κυριολεξία προϊστάμενος, δηλαδή να μην είναι αναπληρωτής προϊσταμένου. Αναπλήρωση προϊσταμένου λ.χ. Διεύθυνσης, από αναπληρωτή προϊστάμενο υποκείμενης οργανικής μονάδας είναι επιτρεπτή, ενόψει της γενικής αρχής του ανέφικτου, μόνο στην περίπτωση κατά την οποία κανένας δεν υπηρετεί ως κατά κυριολεξία «προϊστάμενος» σε όλες τις υποκείμενες οργανικές μονάδες, λ.χ. σε όλα τα Τμήματα της συγκεκριμένης Διεύθυνσης. Ως εκ τούτου, στις περιπτώσεις έκδοσης νέων Ο.Ε.Υ., όπου η τοποθέτηση αναπληρωτών προϊσταμένων εκκινεί από τις χαμηλότερου επιπέδου οργανικές μονάδες, δηλαδή τα Τμήματα, εξυπακούεται ότι στις Διευθύνσεις στις οποίες όλοι οι Τμηματάρχες θα ορισθούν βάσει του άρθρου 100 του ΚΚΔΚΥ, ως αναπληρωτής Διευθυντής δύναται να ορισθεί ένας εκ των αναπληρωτών προϊσταμένων τμήματος.
- Προϊστάμενοι σε Οργανικές Μονάδες χωρίς Μεταβολές
Σε οργανικές μονάδες όπου ο νέος ΟΕΥ δεν επιφέρει αλλαγές, οι υφιστάμενοι προϊστάμενοι συνεχίζουν να ασκούν τα καθήκοντά τους, σύμφωνα με το άρθρο 30, παρ. 1 του ν. 4369/2016. Στην περίπτωση που τα καθήκοντα ασκούνται από αναπληρωτές προϊσταμένους, αυτοί συνεχίζουν να ασκούν τα καθήκοντά τους, μέχρι την ενδεχόμενη τοποθέτηση νέου προσωπικού βάσει του νέου ΟΕΥ, οπότε θα επανεξεταστεί η κατάσταση αναπλήρωσης.
- Προϊστάμενοι σε Οργανικές Μονάδες με Μεταβολές
Όταν οι νέες οργανωτικές διατάξεις επιφέρουν αλλαγές στις οργανικές μονάδες (π.χ., εισάγονται νέες μονάδες, αλλαγές στους κλάδους από τους οποίους προέρχονται οι προϊστάμενοι, ή εφαρμόζεται το προβάδισμα κατηγοριών υπαλλήλων όπως ΠΕ έναντι ΤΕ), απαιτείται επανατοποθέτηση προϊσταμένων. Οι διατάξεις του άρθρου 100 του ΚΚΔΚΥ εφαρμόζονται για την αναπλήρωση και επανατοποθέτηση των προϊσταμένων, εξασφαλίζοντας ότι η νέα δομή θα λειτουργεί αποτελεσματικά.
Παράδειγμα:
Έστω ότι σε μια οργανική μονάδα, στην οποία δεν εφαρμοζόταν προβάδισμα κατηγοριών, καθήκοντα προϊσταμένου ασκεί υπάλληλος κατηγορίας ΤΕ κατόπιν επιλογής από Υπηρεσιακό Συμβούλιο. Με την έκδοση του νέου ΟΕΥ, ορίζεται ότι το προβάδισμα θα δίνεται στους υπαλλήλους κατηγορίας ΠΕ, εφόσον υπηρετούν υπάλληλοι αυτής της κατηγορίας που πληρούν τα απαιτούμενα προσόντα για τη θέση. Σε αυτή την περίπτωση, ο υφιστάμενος προϊστάμενος κατηγορίας ΤΕ δεν μπορεί να συνεχίσει τα καθήκοντά του και θα πρέπει να τοποθετηθεί νέος προϊστάμενος από την κατηγορία ΠΕ, σύμφωνα με το άρθρο 100 του ΚΚΔΚΥ.
- Κατάργηση και Συγχώνευση Οργανικών Μονάδων
Σε περιπτώσεις κατάργησης ή συγχώνευσης οργανικών μονάδων, η επιλογή προϊσταμένου στη νέα οργανική μονάδα γίνεται σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 100 του ΚΚΔΚΥ (όπως προστέθηκε με το άρθρο 46 του ν. 4674/2020). Ο νέος προϊστάμενος επιλέγεται μεταξύ των προϊσταμένων των καταργούμενων ή συγχωνευόμενων μονάδων, με βάση τη βαθμολογία τους σε διαδικασία επιλογής, και τοποθετείται εκείνος με την υψηλότερη τελική βαθμολογία.