Δημοσιεύθηκε ο Ν. 5217/25 (ΦΕΚ-120 Α/11-7-25) με τίτλο «Διασφάλιση δημοσιονομικής ισορροπίας: Μεταρρύθμιση πλαισίου δημοσιονομικής διαχείρισης - Τροποποίηση ν. 4270/2014 για την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2024/1265 του Συμβουλίου της 29ης Απριλίου 2024 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ σχετικά με τις απαιτήσεις για τα δημοσιονομικά πλαίσια των κρατών μελών και λοιπές διατάξεις»
Α. Διατάξεις σχετικές με τις αρμοδιότητες επί των δημοσίων οικονομικών
Ορισμοί (άρθρο 18)
Σύμφωνα με το άρθρο 18 παρατίθενται οι ορισμοί που αφορούν στους κανόνες, τα όργανα και τις διαδικασίες του ν. 4270/2014 για τη δημοσιονομική διαχείριση. Ειδικότερα, επικαιροποιούνται ορισμοί που προβλέπονταν ήδη και καταργούνται ορισμοί που αντιστοιχούν σε κανόνες και στόχους που δεν εφαρμόζονται πλέον στον κύκλο της δημοσιονομικής διαχείρισης, όπως ο μεσοπρόθεσμος δημοσιονομικός στόχος ή η περίοδος σημαντικών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Τέλος, προστίθενται νέοι ορισμοί όπως, μεταξύ άλλων, οι καθαρές δαπάνες και η πορεία των καθαρών δαπανών, το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό- Διαρθρωτικό Σχέδιο (Μ.Δ.Σ.), ο Πολυετής Δημοσιονομικός Προγραμματισμός (Π.Δ.Π.) κ.λπ.. (αιτιολογική έκθεση νόμου). Συγκεκριμένα παρατίθενται οι κάτωθι ορισμοί:
- Καθαρές δαπάνες: οι δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης μετά από την αφαίρεση των δαπανών για τόκους, των μέτρων διακριτικής ευχέρειας στο σκέλος των εσόδων, των δαπανών για προγράμματα της Ένωσης, οι οποίες καλύπτονται στο σύνολό τους από ενωσιακά κονδύλια, των εθνικών δαπανών για τη συγχρηματοδότηση προγραμμάτων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ, των κυκλικών στοιχείων των δαπανών για επιδόματα ανεργίας και των έκτακτων και άλλων προσωρινών μέτρων, σύμφωνα με το άρθρο 2 του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1263 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 29ης Απριλίου 2024 «σχετικά με τον αποτελεσματικό συντονισμό των οικονομικών πολιτικών και την πολυμερή δημοσιονομική εποπτεία για την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1466/97 του Συμβουλίου.
- Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό - Διαρθρωτικό Σχέδιο (Μ.Δ.Σ.): το έγγραφο στο οποίο αποτυπώνεται η δημοσιονομική δέσμευση σε όρους του ρυθμού αύξησης των καθαρών δαπανών και περιλαμβάνονται διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου. Το Μ.Δ.Σ. διέπεται από τον Κανονισμό (ΕΕ) 2024/1263.
- Πολυετής Δημοσιονομικός Προγραμματισμός (Π.Δ.Π.): το έγγραφο στο οποίο αποτυπώνονται τα δημοσιονομικά όρια και οι δεσμεύσεις που αναλαμβάνονται σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, οι βασικές πολιτικές κατευθύνσεις και οι προτεραιότητες της οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής. Ο Π.Δ.Π. θέτει ιδίως στόχους, χρονοδιαγράμματα και δείκτες υλοποίησης, ανώτατα όρια δαπανών για τους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης και στόχους ισοζυγίου για τους λοιπούς φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.
Αρμοδιότητες επί των δημοσίων οικονομικών των Προϊσταμένων οικονομικών υπηρεσιών λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης (άρθρο 27)
Σύμφωνα με το άρθρο 27 αναμορφώνονται οι αρμοδιότητες επί των δημοσίων οικονομικών των Προϊσταμένων Οικονομικών Υπηρεσιών λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, λόγω της θέσπισης του Π.Δ.Π.. (τροποποίηση παρ. 2 και 3 άρθρου 25 ν. 4270/2014). (αιτιολογική έκθεση νόμου)
Σύμφωνα με το άρθρο 28 αναμορφώνονται οι αρμοδιότητες επί των δημοσίων οικονομικών των Προϊσταμένων Οικονομικών Υπηρεσιών, λόγω της θέσπισης του Π.Δ.Π.. (τροποποίηση του άρθρου 26 του ν.4270/2014). (αιτιολογική έκθεση νόμου)
Αρμοδιότητες επί των δημοσίων οικονομικών του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (άρθρο 29)
Σύμφωνα με το άρθρο 29 αναμορφώνονται οι αρμοδιότητες επί των δημοσίων οικονομικών του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.), λόγω της θέσπισης του Π.Δ.Π.. (τροποποίηση του άρθρου 27 του ν.4270/2014). (αιτιολογική έκθεση νόμου)
Αρμοδιότητες επί των δημοσίων οικονομικών του Ελεγκτικού Συνεδρίου (άρθρο 31)
Σύμφωνα με το άρθρο 31 αποτυπώνονται οι αρμοδιότητες επί των δημοσίων οικονομικών του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με παραπομπή στον νέο οργανικό του νόμο (ν. 4820/2021, Α΄ 130). (τροποποίηση του άρθρου 31 του ν.4270/2014). (αιτιολογική έκθεση νόμου)
Β. Διατάξεις σχετικές με την κατάρτιση, την έγκριση και την εκτέλεση Προϋπολογισμών
Γενικές αρχές κατάρτισης των Προϋπολογισμών (άρθρο 48)
Σύμφωνα με το άρθρο 48 στην περ. α της παρ. 1 του άρθρου 49 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), περί γενικών αρχών κατάρτισης των Προϋπολογισμών, οι λέξεις «εντός του Μ.Π.Δ.Σ.» αντικαθίστανται από τις λέξεις «εντός του Πολυετούς Δημοσιονομικού Προγραμματισμού (Π.Δ.Π.)». Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νόμου η ανωτέρω τροποποίηση υλοποιείται λόγω της θέσπισης του Π.Δ.Π..
Διαδικασία κατάρτισης και έγκρισης των προϋπολογισμών των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (άρθρο 55)
Σύμφωνα με το άρθρο 55 επέρχονται οριακές τροποποιήσεις στο άρθρο 64 του ν. 4270/2014, σε συνέχεια θέσπισης του Π.Δ.Π.. (αιτιολογική έκθεση νόμου)
Πολυετείς υποχρεώσεις (άρθρο 56)
Με το άρθρο 56 τροποποιείται εξ’ ολοκλήρου το άρθρο 67 του ν. 4270/2014 περί πολυετών υποχρεώσεων.
Επιγραμματικά αναφέρουμε τις αλλαγές:
- μεταβάλλονται τα ποσά των πολυετών για τους φορείς Κεντρικής Διοίκησης από 1.000.00€ σε 2.000.000€ και στους λοιπούς φορείς ΓΚ, αλλάζει από 100.000€ σε 500.000€ για τις οποίες απαιτείται απόφαση Υπουργού.
- επισημαίνεται ότι οι ανωτέρω αναλήψεις υποχρεώσεων θα παρακολουθούνται για όλα τα έτη του Πολυετούς Δημοσιονομικού Προγραμματισμού (Π.Δ.Π.) από α) τους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης ανά ειδικό φορέα και μείζονα κατηγορία και β) τους λοιπούς φορείς της Γενικής Κυβέρνησης ανά μείζονα κατηγορία ή ανά πρωτοβάθμιο λογαριασμό του Ελληνικού Γενικού Λογιστικού Σχεδίου (ΕΓΛΣ), κατά περίπτωση, των εξόδων του προϋπολογισμού τους
- γίνεται ειδική αναφορά ότι στις πολυετίες των λοιπών φορέων Γ.Κ, ο αρμόδιος προϊστάμενος οικονομικών υπηρεσιών πρέπει να ελέγξει και να βεβαιώσει ότι δεν γίνεται υπέρβαση του προβλεπόμενου ορίου του προϋπολογισμού δαπανών κατ’ έτος του φορέα και να βεβαιώσει ότι θα μεριμνήσει να εντάξει τις εν λόγω υποχρεώσεις στις προβλέψεις των Π/Υ πέραν του εκάστοτε ισχύοντος Π.Δ.Π
Δημοσιονομικές αναφορές (άρθρο 60)
Σύμφωνα με το άρθρο 60 επέρχονται τροποποιήσεις στο άρθρο 157 του ν. 4270/2014, προς τον σκοπό της σαφέστερης αποτύπωσης της φύσης και του περιεχομένου των δημοσιονομικών αναφορών της Γενικής Κυβέρνησης. (αιτιολογική έκθεση νόμου)
Σύμφωνα με το άρθρο 61 προστίθεται στον ν. 4270/2014 άρθρο 157Α, προκειμένου να αποτυπωθεί η απαίτηση της υπό ενσωμάτωση Οδηγίας για έγκαιρη και τακτική δημοσίευση τριμηνιαίων δεδομένων για το χρέος και για το έλλειμμα διακριτά ανά υποτομέα της Γενικής Κυβέρνησης, όπως ορίζεται στον Κανονισμό (ΕΕ) 549/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης Μαΐου 2013 για το ευρωπαϊκό σύστημα εθνικών και περιφερειακών λογαριασμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η αρμοδιότητα αποδίδεται στην ΕΛ.ΣΤΑΤ. και αποτελεί, ουσιαστικά, τον βασικό λόγο επαναφοράς της στο πλαίσιο των θεσμικών οργάνων με αρμοδιότητες επί των δημοσίων οικονομικών, ιδίως αναφορικά με την παρακολούθηση και παραγωγή ποιοτικών στατιστικών στοιχείων για τα προαναφερόμενα μεγέθη. (αιτιολογική έκθεση νόμου)
Γ. Διάταξη σχετική με τα έξοδα μετακίνησης
Ειδικές περιπτώσεις μετακινήσεων υπαλλήλων (άρθρο 85)
Σύμφωνα με το άρθρο 85 ορίζεται ότι αναγνωρίζονται τα έξοδα διανυκτέρευσης των συνοδών ασφαλείας, που αντιστοιχούν στην κατηγορία που δικαιούται το πρόσωπο που συνοδεύουν. (αντικ. της παρ. 4 του άρθρου 10 της υποπαρ. Δ9 της παρ. Δ του άρθρου 2 του ν. 4336/2015).