Αρχική ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Αξιολόγηση και στοχοθεσία Ν.4940/2022 (από 1/1/2023)

Αξιολόγηση και στοχοθεσία Ν.4940/2022 (από 1/1/2023)

Πεδίο εφαρμογής - Ορισμοί
Πεδίο εφαρμογής Σύμφωνα με την παρ.1 του άρθρου 5 του ν.4940/22, στο σύστημα αξιολόγησης του μέρους Β’ υπάγονται, μεταξύ άλλων, οι μόνιμοι πολιτικοί υπάλληλοι και οι υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (Ι.Δ.Α.Χ.), των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α' και β' βαθμού. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την παρ.2 του άρθρου 65, η ισχύς των άρθρων 5 έως 15 αρχίζει από 1.1.2023.
Ορισμοί

Στο άρθρο 6 του ν.4940/22, αναφέρεται ότι στο μέρος του νόμου που αφορά την αξιολόγηση και τη στοχοθεσία ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

1) «Αναπτυγμένες δεξιότητες»: Οι δεξιότητες του αξιολογούμενου προϊσταμένου και υπαλλήλου, οι οποίες, κατά την κρίση του Αξιολογητή του και με γνώμονα τον ρόλο του στην ομάδα, είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένες και συνιστούν ισχυρό εργασιακό χαρακτηριστικό του αξιολογούμενου.

2) «Αποτύπωση δεξιοτήτων προϊσταμένου»: Η βαθμολόγηση του επιπέδου των δεξιοτήτων του αξιολογούμενου προϊσταμένου, καθώς και η επιλογή των αναπτυγμένων και των προς ανάπτυξη δεξιοτήτων του από τον Αξιολογητή.

3) «Αποτύπωση δεξιοτήτων υπαλλήλου»: Η επιλογή των αναπτυγμένων και των προς ανάπτυξη δεξιοτήτων του αξιολογούμενου υπαλλήλου από τον Αξιολογητή.

4) «Έκθεση αξιολόγησης προϊσταμένου»: Η έκθεση που συντάσσεται και υποβάλλεται αρμοδίως από τον Αξιολογητή κατόπιν ολοκλήρωσης της διαδικασίας αξιολόγησης προϊσταμένων.

5) «Έκθεση αξιολόγησης υπαλλήλου»: Η έκθεση που συντάσσεται και υποβάλλεται αρμοδίως από τον Αξιολογητή κατόπιν ολοκλήρωσης της διαδικασίας αξιολόγησης υπαλλήλων.

6) «Επίτευξη στόχων»: Ο βαθμός υλοποίησης των στόχων που έχουν τεθεί σε κάθε οργανική μονάδα.

7) «Έτος αναφοράς»: Το χρονικό διάστημα για το οποίο αξιολογούνται ο υπάλληλος και ο προϊστάμενος οργανικής μονάδας.

8) «Κύκλος αξιολόγησης»: Οι ενέργειες αξιολόγησης, οι οποίες πραγματοποιούνται εντός του έτους αναφοράς.

9) «Προς ανάπτυξη δεξιότητες»: Οι δεξιότητες του αξιολογούμενου προϊσταμένου και υπαλλήλου, οι οποίες, κατά την κρίση του Αξιολογητή του και με γνώμονα τον ρόλο του αξιολογούμενου στην ομάδα, επιδέχονται περαιτέρω βελτίωση.

10) «Σχέδιο ανάπτυξης»: Το σύνολο των δράσεων που κρίνονται ως κατάλληλες, προκειμένου να αναπτυχθούν οι δεξιότητες του αξιολογούμενου, οι οποίες, κατά την κρίση του Αξιολογητή του και με γνώμονα τον ρόλο του στην ομάδα, επιδέχονται περαιτέρω βελτίωση.

11) «Σφυγμός ομάδας»: Η αποτύπωση της γνώμης των άμεσα ιεραρχικά υφισταμένων υπαλλήλων της οργανικής μονάδας, της οποίας προΐσταται ο Αξιολογητής τους για τον τρόπο λειτουργίας και διοίκησης της οργανικής μονάδας, καθώς και τις σχέσεις και τη συνεργασία μεταξύ των μελών αυτής.

Αξιολογητές
Σύμφωνα με την παρ.1 του άρθρου 7, ως αξιολογητής των υπαλλήλων και των προϊσταμένων των οργανικών μονάδων, ορίζεται ο άμεσα ιεραρχικά προϊστάμενός τους. Στην περίπτωση των προϊσταμένων οργανικών μονάδων επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης, ως Αξιολογητής ορίζεται ο αρμόδιος Γενικός ή Ειδικός Γραμματέας ή ο Υπηρεσιακός Γραμματέας του Υπουργείου ή το ανώτερο μονοπρόσωπο διοικητικό όργανο της Υπηρεσίας.

Ως Αξιολογητής των προϊσταμένων των διευθύνσεων, των αυτοτελών τμημάτων ή των αυτοτελών γραφείων, καθώς και των υπαλλήλων των υπηρεσιών των Ο.Τ.Α. α' και β' βαθμού, των νομικών προσώπων αυτών, σύμφωνα με την παρ.6 του άρθρου 7, ορίζεται ο οικείος Δήμαρχος ή Περιφερειάρχης ή ο Πρόεδρος του νομικού προσώπου, αντιστοίχως, εφόσον οι ανωτέρω υπάλληλοι υπάγονται απευθείας σε αυτόν.

Για την περίπτωση αποσπασμένου υπαλλήλου, ως Αξιολογητής ορίζεται, σύμφωνα με την παρ.7, ο προϊστάμενος της υπηρεσίας, στην οποία είναι αποσπασμένος ο υπάλληλος, εφόσον υπάγεται στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος. Οι αποσπασμένοι προϊστάμενοι ή υπάλληλοι σε υπηρεσίες στις οποίες εφαρμόζεται ειδικό σύστημα αξιολόγησης, αξιολογούνται με βάση το σύστημα αυτό, για τον χρόνο της απόσπασής τους. Ως προς τους αποσπασμένους υπαλλήλους σε γραφεία βουλευτών ή Ελλήνων βουλευτών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ως Αξιολογητής ορίζεται ο οικείος βουλευτής ή ευρωβουλευτής.

Περαιτέρω, στην παρ.8 , προβλέπεται ότι αν η υπαλληλική σχέση του προϊσταμένου που ενεργεί ως Αξιολογητής έχει λυθεί, λόγω παραίτησης ή αυτοδίκαιης απόλυσής του από την υπηρεσία, πριν από τη διενέργεια κάποιου από τα στάδια της αξιολόγησης των περ. α), β) και γ) της παρ. 1 των άρθρων 10 και 12, αντιστοίχως, οι επιμέρους ενέργειες πραγματοποιούνται από τον νόμιμο αναπληρωτή του, εφόσον αυτός εκτελεί χρέη αναπληρωτή προϊσταμένου για το ένα τρίτο (1/3) τουλάχιστον του έτους αναφοράς. Σε αντίθετη περίπτωση, καθώς και όταν δεν υπάρχει νόμιμος αναπληρωτής, οι επιμέρους ενέργειες πραγματοποιούνται, κατ' εξαίρεση, από τον άμεσο προϊστάμενο του Αξιολογητή, του οποίου λύθηκε η υπαλληλική σχέση.

Κατ' εξαίρεση, όταν αξιολόγησες είναι το μέλος της Κυβέρνησης, ο Υφυπουργός, ο Γενικός ή Ειδικός Γραμματέας, το μονομελές όργανο διοίκησης ή ο πρόεδρος συλλογικού οργάνου διοίκησης ή ο Διευθυντής του Γραφείου του μέλους της Κυβέρνησης, Υφυπουργού ή Γενικού Γραμματέα, συντάσσεται και υποβάλλεται έκθεση αξιολόγησης μέχρι και εξήντα (60) ημέρες μετά την αποχώρησή τους.

Σύμφωνα με την παρ.9 σε περίπτωση πραγματικής αδυναμίας του προϊσταμένου που ενεργεί ως Αξιολογητής να διενεργήσει κάποιο από τα στάδια της αξιολόγησης των περ. α), β) και γ) της παρ. 1 των άρθρων 10 και 12, αντιστοίχως, οι επιμέρους ενέργειες πραγματοποιούνται από τον νόμιμο αναπληρωτή του, εφόσον αυτός εκτελεί χρέη αναπληρωτή προϊσταμένου για το ένα τρίτο (1/3) τουλάχιστον του έτους αναφοράς. Σε αντίθετη περίπτωση, καθώς και όταν δεν υπάρχει νόμιμος αναπληρωτής, οι επιμέρους ενέργειες πραγματοποιούνται, κατ' εξαίρεση, από τον άμεσο προϊστάμενο του Αξιολογητή.

Γενικές αρχές συστήματος αξιολόγησης

Στο άρθρο 8 του ν.4940/23, αποτυπώνονται οι γενικές αρχές του συστήματος αξιολόγησης.

Ειδικότερα, οι Αξιολογητές έχουν υποχρέωση να διενεργούν την αξιολόγηση των άμεσα ιεραρχικά υφισταμένων τους.

Αρμόδια για την ορθή τήρηση των διαδικασιών αξιολόγησης είναι η οικεία μονάδα προσωπικού ή διοικητικού, η οποία μεριμνά για τον ορισμό των αξιολογουμένων και των Αξιολογητών. Αν η οικεία μονάδα διαπιστώσει οποιαδήποτε παράλειψη ή πλημμελή ή ελλιπή συμπλήρωση των εντύπων, που αποτυπώνουν τον σφυγμό ομάδας, την επίτευξη στόχων, τις δεξιότητες προϊσταμένου και υπαλλήλου, μεριμνά για τη συμπλήρωση ή διόρθωση αυτών από τα πρόσωπα που τα υπέβαλαν. Μετά από την ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιολόγησης των άρθρων 10 και 12 από τους Αξιολογητές, η οικεία μονάδα προσωπικού ή διοικητικού διενεργεί έλεγχο τυπικής ορθότητας και πληρότητας των εκθέσεων.

Μετά από την ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιολόγησης της παρ. 3 των άρθρων 10 και 12, αντιστοίχως, οι εκθέσεις αξιολόγησης γνωστοποιούνται, υποχρεωτικά, από την οικεία μονάδα προσωπικού ή διοικητικού στον αξιολογούμενο υπάλληλο. Ο αξιολογούμενος υπάλληλος δικαιούται να ζητεί οποτεδήποτε από την οικεία μονάδα προσωπικού ή διοικητικού και να λαμβάνει, με κάθε πρόσφορο τρόπο, πλήρη γνώση ή αντίγραφο των εκθέσεων αξιολόγησής του.

Οι συζητήσεις, που διεξάγονται στο πλαίσιο της διαδικασίας αξιολόγησης, σύμφωνα με όσα ορίζονται στα άρθρα 9 έως 12, διενεργούνται με φυσική παρουσία των μερών, καθώς και με κάθε άλλο πρόσφορο τρόπο, όπως με χρήση εργαλείων τηλεδιάσκεψης.

Η διαδικασία αξιολόγησης των υπαλλήλων και των προϊσταμένων οργανικών μονάδων διενεργείται ηλεκτρονικά, μέσω ειδικής πλατφόρμας που εντάσσεται στο Μητρώο Ανθρώπινου Δυναμικού του Ελληνικού Δημοσίου της περ. β' της παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 3845/2010 (Α' 65). Στην εν λόγω πλατφόρμα καταχωρίζονται, κατ' ελάχιστο, οι ημερομηνίες διεξαγωγής των συζητήσεων, υποχρεωτικής ή προαιρετικής φύσης, μεταξύ Αξιολογητή και αξιολογουμένου.

Η καθ' ύλην αρμόδια για θέματα αξιολόγησης προσωπικού μονάδα της Γενικής Γραμματείας Ανθρώπινου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα του Υπουργείου Εσωτερικών διαχειρίζεται την πλατφόρμα ηλεκτρονικής διεξαγωγής της διαδικασίας αξιολόγησης. Επιπλέον, αναλύει στατιστικά δεδομένα, συντάσσει εκθέσεις ανάλυσης δεδομένων, ελέγχει την εφαρμογή της εν γένει διαδικασίας, εντοπίζει διαμορφούμενες τάσεις και ακραίες αποκλίσεις και δύναται να εισηγείται στην αρμόδια κατά περίπτωση Επιτροπή Εποπτείας Αξιολόγησης του άρθρου 15 τη λήψη διορθωτικών μέτρων όπως, ενδεικτικά, την κλήση του προϊσταμένου προς παροχή εξηγήσεων και την πρόταση ειδικών μέτρων για τη μη επανάληψη ακραίων αποκλίσεων.

Η εφαρμογή των Σχεδίων Ανάπτυξης, που καταρτίζονται σύμφωνα με όσα ορίζονται στα άρθρα 10 και 12, έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα για τον Αξιολογητή και τον αξιολογούμενο. Ο αξιολογούμενος έχει την ευθύνη υλοποίησης των δράσεων του Σχεδίου Ανάπτυξης και ο Αξιολογητής έχει την ευθύνη παρακολούθησης της πορείας και του βαθμού υλοποίησής του.

Διαδικασία καθορισμού και αναθεώρησης στόχων
Με το άρθρο 9 του ν.4940/22, προσδιορίζεται η διαδικασία καθορισμού, αναθεώρησης και και κατανομής των στόχων.

Ειδικότερα σύμφωνα με την παρ.3 με απόφασή του, που εκδίδεται έως την 20ή Δεκεμβρίου κάθε έτους, το όργανο διοίκησης κάθε φορέα, του οποίου οι υπάλληλοι υπάγονται στο άρθρο 5, εκτός των υπουργείων, καθορίζει και κατανέμει στις οικείες υπηρεσίες τις προτεραιότητες και τους στόχους του για το επόμενο ημερολογιακό έτος.

Σύμφωνα με την παρ.4 σε κάθε ιεραρχικό επίπεδο οι στόχοι εξειδικεύονται και καθορίζονται κατόπιν συνεργασίας και συμφωνίας μεταξύ των προϊσταμένων και των κατά περίπτωση Αξιολογητών τους σύμφωνα με το άρθρο 7. Σε περίπτωση μη επίτευξης συμφωνίας, ο Αξιολογητής αποφασίζει σχετικά. Η διαδικασία εξειδίκευσης και επιμερισμού των στόχων σε όλα τα ιεραρχικά επίπεδα ολοκληρώνεται μέχρι τη 15η Ιανουαρίου κάθε έτους.

Περαιτέρω στην παρ.5, ορίζεται ελάχιστος υποχρεωτικός αριθμός τριών (3) στόχων ανά οργανική μονάδα σε όλα τα επίπεδα διοίκησης, εκ των οποίων ένας (1) σε κάθε μία εκ των ακόλουθων κατηγοριών:

α) Παρεχόμενες υπηρεσίες της οργανικής μονάδας,

β) εσωτερική οργάνωση και λειτουργία της οργανικής μονάδας,

γ) γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες των υπαλλήλων της οργανικής μονάδας.

Με την επιφύλαξη της παρ. 2 του άρθρου 10 και της παρ. 2 του άρθρου 12, ορίζεται ως υποχρεωτικός στόχος στην κατηγορία γ) της παρ. 5 για κάθε προϊστάμενο, ο βαθμός υλοποίησης των Σχεδίων Ανάπτυξης των άμεσα ιεραρχικά υφισταμένων του.

Οι στόχοι κάθε υπερκείμενης οργανικής μονάδας περιλαμβάνουν υποχρεωτικά τους στόχους των μονάδων που υπόκεινται σε αυτήν.

Για κάθε στόχο που προκύπτει από τη διαδικασία των παρ. 1 έως 6 καθορίζονται επιπλέον, κατ' ελάχιστον, οι δείκτες μέτρησης του βαθμού επίτευξής του, καθώς και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του, σύμφωνα με την παρ. 4.

Οι στόχοι δύνανται σύμφωνα με την παρ.9,  να αναθεωρηθούν μόνο μία (1) φορά εντός του έτους αναφοράς, τον μήνα Μάιο, κατόπιν συζήτησης για την επισκόπηση της προόδου του άρθρου 10.

Οι στόχοι ανά ιεραρχικό επίπεδο και οργανική μονάδα καταχωρίζονται, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ.10, σε ειδική πλατφόρμα της Γενικής Γραμματείας Ανθρώπινου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα του Υπουργείου Εσωτερικών.

Η καθ' ύλην αρμόδια για θέματα στοχοθεσίας μονάδα της Γενικής Γραμματείας Ανθρώπινου Δυναμικού Δημοσίου Τομέα του Υπουργείου Εσωτερικών διαχειρίζεται την ειδική πλατφόρμα για τη στοχοθεσία της παρ. 10. Επιπλέον, αναλύει στατιστικά δεδομένα, συντάσσει εκθέσεις ανάλυσης δεδομένων, ελέγχει την εφαρμογή της εν γένει διαδικασίας, εντοπίζει διαμορφούμενες τάσεις και ακραίες αποκλίσεις και δύναται να εισηγείται στην αρμόδια κατά περίπτωση Επιτροπή Εποπτείας Αξιολόγησης του άρθρου 15 τη λήψη διορθωτικών μέτρων όπως, ενδεικτικά, την κλήση του προϊσταμένου προς παροχή εξηγήσεων και την πρόταση ειδικών μέτρων για τη μη επανάληψη ακραίων αποκλίσεων.

Με αφορμή ερωτήματα που περιήλθαν στο Υπουργείο Εσωτερικών  ως προς τη διαδικασία καθορισμού και επιμερισμού των στόχων και τη διαδικασία της αξιολόγησης εκδόθηκε η με αριθμό ΔΑΠΔΕΠ/Φ.5/30/οικ.5667/23.3.2023 εγκύκλιος του Υπουργείου Εσωτερικών με την οποία διευκρινίζονται τα ακόλουθα:

Σύμφωνα με το ν.4940/2022, οι στόχοι των οργανικών μονάδων προκύπτουν, κατά κανόνα, από:

  1. Τα ετήσια σχέδια δράσης του ν.4622/2019 για τα Υπουργεία και τους φορείς που έχουν περιληφθεί σε αυτά (παρ. 1 του αρ.9 ν.4940/2022).
  2. Την απόφαση του Υπουργού ή του ανώτατου οργάνου διοίκησης όταν δεν υπάρχουν ετήσια σχέδια δράσης ή και συμπληρωματικά προς αυτά (παρ. 2 & 3 του αρ.9 ν.4940/2022).

Ωστόσο, θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι στην περίπτωση που δεν υπάρχουν ετήσια σχέδια δράσης του ν.4622/2019 και, επιπροσθέτως, δεν έχει εκδοθεί απόφαση καθορισμού στόχων του ανώτατου οργάνου διοίκησης, η διαδικασία καθορισμού στόχων εκκινεί από το ανώτατο επίπεδο της διοικητικής ιεραρχίας (Γενική Διεύθυνση ή Διεύθυνση όταν δεν υπάρχουν Γενικές Διευθύνσεις), σύμφωνα με τις παρ. 4 και 5 του άρθρου 6 της αρίθ. ΔΣΣΚ/ΤΠΠ/Φ.1/οικ.386/30.12.2022 (Β’46) απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών.

Επισημαίνεται ότι σε κάθε περίπτωση οι στόχοι αυτοί εντάσσονται στις τρεις ακόλουθες κατηγορίες – κατ΄ ελάχιστον ένας σε κάθε κατηγορία (παρ.5 του άρθ.9 του ν.4940/2022): -«Παρεχόμενες Υπηρεσίες της οργανικής μονάδας», -«Εσωτερική Οργάνωση και Λειτουργία της οργανικής μονάδας», -«Γνώσεις, Δεξιότητες και Ικανότητες των υπαλλήλων της οργανικής μονάδας».

Σημειώνεται ότι με την παρ. 2 του άρθρου 63, κατά την πρώτη εφαρμογή της διαδικασίας καθορισμού και αναθεώρησης στόχων του άρθρου 9 και της διαδικασίας αξιολόγησης προϊσταμένων και υπαλλήλων των άρθρων 10 και 12, αντιστοίχως, δεν εφαρμόζεται η παρ. 6 του άρθρου 9 και οι διαδικασίες των περ. α) και β) της παρ. 1 των άρθρων 10 και 12 διενεργούνται ελλείψει Σχεδίου Ανάπτυξης.

Διαδικασία αξιολόγησης προϊσταμένων & Βαθμολογία αξιολογούμενων προϊσταμένων

Διαδικασία αξιολόγησης προϊσταμένων

Στο άρθρο 10 του ν.4940/22, προσδιορίζεται η διαδικασία αξιολόγησης προϊσταμένων, η οποία πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια του έτους αναφοράς, το οποίο συμπίπτει με το ημερολογιακό έτος, σε τρία (3) διαδοχικά στάδια με υποχρεωτικό χαρακτήρα για όλους τους εμπλεκόμενους, ως εξής:

α) Κατά το πρώτο στάδιο που πραγματοποιείται τον μήνα Ιανουάριο, ο Αξιολογητής:

αα) καλεί τον αξιολογούμενο σε συζήτηση για προγραμματισμό εργασιών έτους, με περιεχόμενο:

  1. i) τον καθορισμό των στόχων της οικείας οργανικής μονάδας για το έτος αναφοράς, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 9,
  2. ii) τις προσδοκίες του αξιολογούμενου και του Αξιολογητή για το έτος αναφοράς,

iii) το Σχέδιο Ανάπτυξης του αξιολογούμενου που πρόκειται να υλοποιηθεί εντός του έτους αναφοράς,

αβ) κατόπιν της συζήτησης:

  1. i) καταχωρίζει τους προς αξιολόγηση στόχους στο έντυπο επίτευξης στόχων με τη συμπλήρωση και υποβολή του οποίου τελείται η αξιολόγηση του επιπέδου επίτευξης στόχων,
  2. ii) επικαιροποιεί και οριστικοποιεί, σε συνεργασία και συμφωνία με τον αξιολογούμενο, το ως άνω Σχέδιο Ανάπτυξης. Σε περίπτωση μη επίτευξης συμφωνίας, ο Αξιολογητής αποφασίζει σχετικά,

β) κατά το δεύτερο στάδιο, τον μήνα Μάιο, ο Αξιολογητής:

βα) καλεί τον αξιολογούμενο σε συζήτηση επισκόπησης προόδου για το χρονικό διάστημα από την έναρξη του έτους αναφοράς μέχρι τη διενέργεια της εν λόγω συζήτησης, με περιεχόμενο:

  1. i) την πορεία υλοποίησης και τον βαθμό επίτευξης των ορισθέντων, σύμφωνα με το άρθρο 9, στόχων, καθώς και το ενδεχόμενο αναθεώρησης αυτών,
  2. ii) το επίπεδο των δεξιοτήτων του, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί με τις δράσεις του υπό υλοποίηση Σχεδίου Ανάπτυξης,

iii) την πρόοδο υλοποίησης του Σχεδίου Ανάπτυξης,

  1. iv) την εν γένει λειτουργία της οργανικής μονάδας, ιδίως αναφορικά με τις σχέσεις και τη συνεργασία μεταξύ των μελών της,

ββ) κατόπιν της συζήτησης, επικαιροποιεί, σε συνεργασία και συμφωνία με τον αξιολογούμενο:

  1. i) το έντυπο επίτευξης στόχων, εφόσον διαπιστωθεί ανάγκη αναθεώρησης των προς αξιολόγηση στόχων, σύμφωνα με όσα ορίζονται στην παρ. 9 του άρθρου 9 και
  2. ii) το Σχέδιο Ανάπτυξης του αξιολογούμενου, εφόσον απαιτείται από την πορεία υλοποίησής του. Σε περίπτωση μη επίτευξης συμφωνίας, ο Αξιολογητής αποφασίζει σχετικά,

γ) κατά το τρίτο στάδιο, που πραγματοποιείται τον μήνα Δεκέμβριο:

γα) οι άμεσα ιεραρχικά υφιστάμενοι του αξιολογούμενου προϊσταμένου συμπληρώνουν και υποβάλλουν το έντυπο σφυγμού ομάδας για το έτος αναφοράς. Το έντυπο σφυγμού ομάδας αποτυπώνει τον σφυγμό ομάδας και περιλαμβάνει ερωτήσεις σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας της οργανικής μονάδας, τις σχέσεις και τη συνεργασία μεταξύ των μελών της, καθώς και κάθε θέμα, που σχετίζεται, άμεσα ή έμμεσα, με την εργασιακή καθημερινότητά της. Η συμπλήρωση και υποβολή του εν λόγω εντύπου είναι υποχρεωτική και επώνυμη,

γβ) ακολούθως ο Αξιολογητής καλεί τον αξιολογούμενο σε συζήτηση, που αφορά στη συνολική αξιολόγηση της απόδοσής του για το έτος αναφοράς, με περιεχόμενο:

  1. i) τον βαθμό επίτευξης των ορισθέντων, σύμφωνα με το άρθρο 9 στόχων, όπως αυτοί έχουν αναθεωρηθεί,
  2. ii) το επίπεδο των δεξιοτήτων του αξιολογούμενου, λαμβανομένης υπόψη της υλοποίησης των δράσεων του Σχεδίου Ανάπτυξης,

iii) τα συμπεράσματα σχετικά με την εν γένει λειτουργία της οργανικής μονάδας της οποίας προΐσταται, ιδίως αναφορικά με τις σχέσεις και τη συνεργασία μεταξύ των μελών της, όπως προκύπτουν από τα έντυπα σφυγμού ομάδας,

γγ) κατόπιν της συζήτησης, ο Αξιολογητής συντάσσει και υποβάλλει στην αρμόδια μονάδα του οικείου φορέα:

  1. i) την έκθεση αξιολόγησης προϊσταμένου και
  2. ii) το Σχέδιο Ανάπτυξης, που πρόκειται να υλοποιηθεί το επόμενο έτος αναφοράς.

Η επιλογή των αναπτυγμένων και των προς ανάπτυξη δεξιοτήτων προκύπτει από τη βαθμολόγηση κάθε μίας εξ αυτών, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 11. Η βαθμολόγηση του επιπέδου των δεξιοτήτων και η επιλογή των αναπτυγμένων και των προς ανάπτυξη δεξιοτήτων τελούνται με τη συμπλήρωση και υποβολή του εντύπου αποτύπωσης δεξιοτήτων προϊσταμένου.

Σύμφωνα με την παρ.2.γ του άρθρου 62 προβλέπεται ότι με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών καθορίζονται, ο τύπος και το ελάχιστο περιεχόμενο των εντύπων σφυγμού ομάδας, επίτευξης στόχων, αποτύπωσης δεξιοτήτων προϊσταμένου, αποτύπωσης δεξιοτήτων υπαλλήλου και του Σχεδίου Ανάπτυξης, ο τύπος της έκθεσης αξιολόγησης προϊσταμένου και της έκθεσης αξιολόγησης υπαλλήλου, η διαδικασία, ο ακριβής χρόνος και τρόπος υποβολής των ανωτέρω, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για τη εφαρμογή των άρθρων 10 έως 12.

Με την Απόφαση ΔΑΠΔΕΠ/Φ.5/23/οικ.18708/2022 (ΦΕΚ 6176/Β/05-12-2022) του Υπουργείου Εσωτερικών, καθορίστηκε το τύπος και το περιεχόμενο των εντύπων για τη διενέργεια της αξιολόγησης, του τρόπου, του χρόνου και της διαδικασίας υποβολής τους, του ακριβούς τρόπου και χρόνου διενέργειας των υποχρεωτικών συζητήσεων και των θεματικών πεδίων υψηλής απόδοσης για την εφαρμογή των διατάξεων του Μέρους Β’ του ν. 4940/2022 (Α’ 112).

Σύμφωνα με την παρ.2 αν για τη βαθμολογία του αξιολογούμενου προϊσταμένου, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 11, συντρέχουν σωρευτικά οι κάτωθι προϋποθέσεις:

α) η συνολική βαθμολογία του δεν υπερβαίνει το δύο (2) με μέγιστο το πέντε (5),

β) η επιμέρους βαθμολογία του στην επίτευξη στόχων δεν υπερβαίνει το δύο (2) με μέγιστο το πέντε (5),

γ) η επιμέρους βαθμολογία του στην αποτύπωση δεξιοτήτων προϊσταμένου δεν υπερβαίνει το δύο (2) με μέγιστο το πέντε (5), ο Αξιολογητής υποχρεούται, συμπληρωματικά, στην έκθεση αξιολόγησης να παραθέσει, ανά στόχο και δεξιότητα, ειδική και εμπεριστατωμένη αιτιολογία με καταγραφή συγκεκριμένων πραγματικών περιστατικών, που στοιχειοθετούν τη βαθμολογική του κρίση.

Στην περίπτωση αυτή δεν υποβάλλεται Σχέδιο Ανάπτυξης. Η ανωτέρω περίπτωση αξιολόγησης συνιστά σοβαρό υπηρεσιακό λόγο απαλλαγής του προϊσταμένου από τα καθήκοντά του, σύμφωνα με την παρ. 10 του άρθρου 86 του ν. 3528/2007 (Α' 26) και την παρ. 8 του άρθρου 89 του ν. 3584/2007 (Α' 143). Αν ευδοκιμήσει ένσταση του αξιολογούμενου προϊσταμένου, η οποία έχει ασκηθεί σύμφωνα με όσα ορίζονται στην περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 14 του παρόντος, ο Αξιολογητής, μόλις λάβει γνώση της σχετικής απόφασης, συντάσσει αναδρομικά για το έτος αναφοράς, Σχέδιο Ανάπτυξης.

Η έκθεση αξιολόγησης προϊσταμένου περιλαμβάνει: α) τη βαθμολογία του αξιολογούμενου, σύμφωνα με το άρθρο 11, β) την υποχρεωτική επιλογή τριών (3) δεξιοτήτων προς ανάπτυξη και μίας (1) έως τριών (3) αναπτυγμένων δεξιοτήτων και γ) την ειδική αιτιολογία, όπου απαιτείται.

Καθ' όλη τη διάρκεια του κύκλου αξιολόγησης δύνανται να πραγματοποιούνται, με πρωτοβουλία είτε του Αξιολογητή είτε του αξιολογούμενου, προαιρετικές συζητήσεις για επισκόπηση προόδου μεταξύ του Αξιολογητή και του αξιολογούμενου.

Βαθμολογία αξιολογούμενων προϊσταμένων Σύμφωνα με την παρ.1 του άρθρου 11 η συνολική βαθμολογία του αξιολογούμενου προϊσταμένου ορίζεται σε κλίμακα από ένα (1) έως πέντε (5), εξάγεται με προσέγγιση ενός (1) δεκαδικού ψηφίου και προκύπτει ως το άθροισμα της σταθμισμένης βαθμολογίας στα ακόλουθα τρία επιμέρους στοιχεία:

α) Επίτευξη στόχων: πενήντα τοις εκατό (50%),

β) αποτύπωση δεξιοτήτων προϊσταμένου: σαράντα τοις εκατό (40%),

γ) σφυγμός ομάδας: δέκα τοις εκατό (10%), όπως αναλύεται στις παρ. 2 έως 4.

Η συνολική βαθμολογία, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παρ.2 του άρθρου 11, που αφορά στην επίτευξη στόχων είναι ο μέσος όρος της βαθμολογίας των στόχων που έχουν περιληφθεί στο έντυπο επίτευξης στόχων, η επίτευξη καθενός εκ των οποίων βαθμολογείται σε πενταβάθμια περιγραφική κλίμακα, που αντιστοιχεί σε αριθμητική κλίμακα από ένα (1) έως πέντε (5), ως ακολούθως:

α) «πολύ χαμηλή επίτευξη στόχου» = ένα (1),

β) «χαμηλή επίτευξη στόχου» = δύο (2),

γ) «μερική επίτευξη στόχου» = τρία (3),

δ) «επίτευξη στόχου» = τέσσερα (4),

ε) «σημαντική υπέρβαση στόχου» = πέντε (5).

Η συνολική βαθμολογία των δεξιοτήτων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ.3μ είναι ο μέσος όρος της βαθμολογίας των δεξιοτήτων του ενιαίου πλαισίου δεξιοτήτων, κάθε μία εκ των οποίων βαθμολογείται στο έντυπο αποτύπωσης δεξιοτήτων προϊσταμένου σε πενταβάθμια περιγραφική κλίμακα, που αντιστοιχεί σε αριθμητική κλίμακα από ένα (1) έως πέντε (5), ως ακολούθως:

α) «ελάχιστα ή καθόλου στοιχεία της δεξιότητας» = ένα (1),

β) «περιορισμένα στοιχεία της δεξιότητας» = δύο (2),

γ) «επαρκή στοιχεία της δεξιότητας» = τρία (3),

δ) «αρκετά στοιχεία της δεξιότητας» = τέσσερα (4),

ε) «πολλά στοιχεία της δεξιότητας» = πέντε (5).

Περαιτέρω, σύμφωνα με την παρ.4 η συνολική βαθμολογία του σφυγμού ομάδας είναι ο μέσος όρος της βαθμολογίας από τα έντυπα σφυγμού ομάδας, που συμπληρώνουν οι άμεσα ιεραρχικά υφιστάμενοι του αξιολογούμενου προϊσταμένου. Η βαθμολογία αυτή προκύπτει ως ο μέσος όρος της βαθμολογίας των επιμέρους ερωτήσεων, που περιέχονται στο έντυπο σφυγμού ομάδας, κάθε μία εκ των οποίων βαθμολογείται σε πενταβάθμια περιγραφική κλίμακα, που αντιστοιχεί σε αριθμητική κλίμακα από ένα (1) έως πέντε (5), ως ακολούθως:

α) «διαφωνώ απόλυτα» = ένα (1),

β) «διαφωνώ μερικώς» = δύο (2),

γ) «ούτε διαφωνώ ούτε συμφωνώ» = τρία (3),

δ) «συμφωνώ αρκετά» = τέσσερα (4),

ε) «συμφωνώ απόλυτα» = πέντε (5).

Διαδικασία αξιολόγησης υπαλλήλων
Στο άρθρο 12 του ν.4940/22, περιγράφεται η διαδικασία αξιολόγησης των υπαλλήλων. Σύμφωνα με την παρ.1, η αξιολόγηση πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια του έτους αναφοράς, το οποίο συμπίπτει με το ημερολογιακό έτος, σε τρία (3) διαδοχικά στάδια με υποχρεωτικό χαρακτήρα για όλους τους εμπλεκόμενους, ως εξής:

α) Κατά το πρώτο στάδιο που πραγματοποιείται τον μήνα Ιανουάριο, μετά από την ολοκλήρωση των όσων ορίζονται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 10, ο Αξιολογητής:

αα) καλεί τον αξιολογούμενο σε συζήτηση για προγραμματισμό εργασιών έτους, με περιεχόμενο:

  1. i) τον ρόλο του υπαλλήλου εντός της μονάδας και στο πλαίσιο υλοποίησης των στόχων της,
  2. ii) τις προσδοκίες του αξιολογούμενου και του Αξιολογητή για το έτος αναφοράς,

iii) το Σχέδιο Ανάπτυξης του αξιολογούμενου που πρόκειται να υλοποιηθεί εντός του έτους αναφοράς,

αβ) κατόπιν της συζήτησης, επικαιροποιεί και οριστικοποιεί, σε συνεργασία και συμφωνία με τον υπάλληλο, το ως άνω Σχέδιο Ανάπτυξης. Σε περίπτωση μη επίτευξης συμφωνίας, ο Αξιολογητής αποφασίζει σχετικά,

β) κατά το δεύτερο στάδιο που πραγματοποιείται τον μήνα Μάιο, μετά από την ολοκλήρωση των όσων ορίζονται στην περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 10, ο Αξιολογητής:

βα) καλεί τον αξιολογούμενο σε συζήτηση για επισκόπηση προόδου για το χρονικό διάστημα από την έναρξη του έτους αναφοράς και μέχρι τη διενέργεια της εν λόγω συζήτησης, με περιεχόμενο:

  1. i) τον ρόλο του υπαλλήλου εντός της μονάδας και στο πλαίσιο υλοποίησης των στόχων της,
  2. ii) την πρόοδο υλοποίησης του Σχεδίου Ανάπτυξης,

iii) το επίπεδο των δεξιοτήτων του, όπως αυτό διαμορφώνεται με την υλοποίηση των δράσεων του Σχεδίου Ανάπτυξης,

  1. iv) την άποψη του αξιολογούμενου σχετικά με την εν γένει λειτουργία της οργανικής μονάδας, ιδίως αναφορικά με τις σχέσεις και τη συνεργασία μεταξύ των μελών της, καθώς και κάθε άλλο στοιχείο που σχετίζεται με τον τρόπο παροχής υπηρεσιών, όπως προτάσεις σχετικά με την απλούστευση διαδικασιών και την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών,

ββ) κατόπιν της συζήτησης, επικαιροποιεί το ως άνω Σχέδιο Ανάπτυξης, εφόσον απαιτείται από την πορεία υλοποίησής του και σε συνεργασία και συμφωνία με τον υπάλληλο. Σε περίπτωση μη επίτευξης συμφωνίας, ο Αξιολογητής αποφασίζει σχετικά,

γ) κατά το τρίτο στάδιο που πραγματοποιείται τον μήνα Δεκέμβριο, μετά από την ολοκλήρωση των όσων ορίζονται στην υποπερ.

γα) της περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 10, ο Αξιολογητής:

γα) καλεί τον υπάλληλο σε συζήτηση με περιεχόμενο το επίπεδο των δεξιοτήτων του, λαμβάνοντας υπόψη την υλοποίηση των δράσεων του Σχεδίου Ανάπτυξης,

γβ) κατόπιν της συζήτησης, συντάσσει και υποβάλλει στην αρμόδια μονάδα του οικείου φορέα:

  1. i) την έκθεση αξιολόγησης υπαλλήλου και
  2. ii) το Σχέδιο Ανάπτυξης που πρόκειται να υλοποιηθεί το επόμενο έτος αναφοράς.

Η επιλογή των αναπτυγμένων και των προς ανάπτυξη δεξιοτήτων τελείται με την υποβολή του εντύπου αποτύπωσης δεξιοτήτων υπαλλήλου.

Σύμφωνα με την παρ.2.γ του άρθρου 62 προβλέπεται ότι με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών καθορίζονται, ο τύπος και το ελάχιστο περιεχόμενο των εντύπων σφυγμού ομάδας, επίτευξης στόχων, αποτύπωσης δεξιοτήτων προϊσταμένου, αποτύπωσης δεξιοτήτων υπαλλήλου και του Σχεδίου Ανάπτυξης, ο τύπος της έκθεσης αξιολόγησης προϊσταμένου και της έκθεσης αξιολόγησης υπαλλήλου, η διαδικασία, ο ακριβής χρόνος και τρόπος υποβολής των ανωτέρω, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για τη εφαρμογή των άρθρων 10 έως 12.

Με την Απόφαση ΔΑΠΔΕΠ/Φ.5/23/οικ.18708/2022 (ΦΕΚ 6176/Β/05-12-2022) του Υπουργείου Εσωτερικών, καθορίστηκε το τύπος και το περιεχόμενο των εντύπων για τη διενέργεια της αξιολόγησης, του τρόπου, του χρόνου και της διαδικασίας υποβολής τους, του ακριβούς τρόπου και χρόνου διενέργειας των υποχρεωτικών συζητήσεων και των θεματικών πεδίων υψηλής απόδοσης για την εφαρμογή των διατάξεων του Μέρους Β’ του ν. 4940/2022 (Α’ 112).

Σύμφωνα με την παρ.2. αν ο Αξιολογητής, συνεπεία συγκεκριμένων πραγματικών περιστατικών, κρίνει ότι το επίπεδο δεξιοτήτων του αξιολογούμενου υπαλλήλου καθιστά εξαιρετικά δυσχερή την ανάληψη βελτιωτικών και αναπτυξιακών πρωτοβουλιών:

α) δεν συντάσσει Σχέδιο Ανάπτυξης,

β) δεν επιλέγει αναπτυγμένες δεξιότητες και δεξιότητες προς ανάπτυξη στο έντυπο αποτύπωσης δεξιοτήτων υπαλλήλου και

γ) συντάσσει την έκθεση αξιολόγησης παραθέτοντας στο ειδικό προς τούτο πεδίο, ανά δεξιότητα, ειδική και εμπεριστατωμένη αιτιολογία με καταγραφή των ως άνω συγκεκριμένων πραγματικών περιστατικών, που στοιχειοθετούν τη συγκεκριμένη κρίση του.

Η ανωτέρω περίπτωση αξιολόγησης παραπέμπεται στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο του οικείου φορέα για τη διαμόρφωση κρίσης σύμφωνα με το άρθρο 83 του ν. 3528/2007 (Α' 26) και το άρθρο 86 του ν. 3584/2007 (Α' 143). Αν ευδοκιμήσει ένσταση του αξιολογούμενου υπάλληλου, η οποία έχει ασκηθεί σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του παρόντος, ο Αξιολογητής, μόλις λάβει γνώση της σχετικής απόφασης, συντάσσει αναδρομικά για το έτος αναφοράς, το Σχέδιο Ανάπτυξης και το έντυπο αποτύπωσης δεξιοτήτων υπαλλήλου, επιλέγοντας αναπτυγμένες και προς ανάπτυξη δεξιότητες.

Η έκθεση αξιολόγησης υπαλλήλου περιλαμβάνει: α) την υποχρεωτική επιλογή τριών (3) δεξιοτήτων προς ανάπτυξη και μίας (1) έως τριών (3) αναπτυγμένων δεξιοτήτων και β) την ειδική αιτιολογία, όπου απαιτείται.

Καθ' όλη τη διάρκεια του έτους αναφοράς, δύνανται να πραγματοποιούνται, με πρωτοβουλία είτε του Αξιολογητή είτε του αξιολογούμενου, προαιρετικές συζητήσεις για επισκόπηση προόδου μεταξύ του Αξιολογητή και του αξιολογούμενου.

Ενστάσεις-Επιτροπές
Σύμφωνα με το άρθρο 14 του ν.4940/22, δικαίωμα να ασκήσει ένσταση ενώπιον της Επιτροπής Εποπτείας Αξιολόγησης του άρθρου 15 έχει:

α) Ο αξιολογούμενος υπάλληλος, εφόσον συντρέχει περίπτωση αξιολόγησής του κατά την παρ. 2 του άρθρου 12,

β) ο αξιολογούμενος προϊστάμενος εφόσον:

βα) συντρέχει περίπτωση αξιολόγησής του κατά την παρ.2 του άρθρου 10 ή

ββ) η επιμέρους βαθμολογία του είτε στο έντυπο επίτευξης στόχων είτε στο έντυπο αποτύπωσης δεξιοτήτων προϊσταμένου δεν υπερβαίνει το δύο (2) με ανώτατο το πέντε (5).

Η ένσταση, σύμφωνα με την παρ.2, περιλαμβάνει αναλυτικά τα συγκεκριμένα στοιχεία και τα πραγματικά περιστατικά, στα οποία ο αξιολογούμενος θεμελιώνει τους ισχυρισμούς της ένστασής του.

Οι ενστάσεις ασκούνται, σύμφωνα με την παρ.3, μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δέκα (10) ημερών από τη γνωστοποίηση της αξιολόγησης στον αξιολογούμενο και υποβάλλονται είτε μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής για την αξιολόγηση του προσωπικού είτε, αν αυτό δεν είναι δυνατό, έγχαρτα, στην οικεία μονάδα διοικητικού ή προσωπικού, η οποία την προωθεί στην καθ' ύλην αρμόδια επιτροπή. Η ένσταση έχει τον χαρακτήρα ενδικοφανούς προσφυγής. Εάν η Επιτροπή Εποπτείας Αξιολόγησης δεν αποφανθεί επί της ασκηθείσας ένστασης εντός αποκλειστικής προθεσμίας εξήντα (60) ημερών από την ημερομηνία άσκησής της, τεκμαίρεται η απόρριψή της.

Οι αρμοδιότητες και η διαδικασία συγκρότησης των επιτροπών εποπτείας αξιολόγησης, περιγράφονται στο άρθρο 15 του ν.4940/22.

Please rate this

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Total
0
Share